جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
«سه رئیس‌جمهور روحانی» در غرفه امیرکبیر

کتاب‌های متنوع تاریخی و سیاسی چون «سه رئيس‌جمهور روحانی»، «نمایندگان امر، نمایندگان کلام»، «وهابی‌ها»، «آمریکا چگونه آمریکا شد» و «شیخ فضل ا... نوری و مشروطیت»، «سرزمین موعود، باراک اوباما» و آثار دیگری در ویترین تاریخ و سیاست انتشارات امیرکبیر در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات امیرکبیر با کتاب‌های متنوع تاریخی و سیاسی در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد. 

کتاب‌های «سه رئيس‌جمهور روحانی»، «نمایندگان امر، نمایندگان کلام»، «وهابی‌ها»، «آمریکا چگونه آمریکا شد» و «شیخ فضل‌الله نوری و مشروطیت»، «سرزمین موعود، باراک اوباما» و... در ویترین تاریخ و سیاست انتشارات امیرکبیر قرار گرفته است.
 
کتاب «سه رئیس‌جمهور روحانی»، بخشی از تاريخ انديشه سياسی ايران در سه دهه نخست پس از انقلاب اسلامی است. اين اثر با پرداختن به انديشه سياسی سه رئيس‌جمهور روحانی، از سال‌های 1360 تا 1384، فضای کلی آن سه دوره را نيز بازتاب داده است. موضوع اصلی کتاب حاضر تحلیل رابطه دین و سیاست در اندیشه و عقاید سیاسی سه رئیس جمهور روحانی در سه دهه نخست جمهوری اسلامی در ایران است و می‌کوشد با بررسی منابع و آثار موجود، اندیشه و آرای سیاسی آنان را در این مسئله تدوین و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کند.

مولف در «نمایندگان امر، نمایندگان کلام» که از جمله آثار پژوهشی و غیرداستانی آراز بارسقیان به شمار می‌آید؛ در مقدمه سراغ معرفی کانون نویسندگان ایران می‌رود و آن را یکی از نقاط تلاقی اجتماعی از روشنفکران ایرانی با گرایش‌های متفاوت، محل بسیاری از مناقشات روشنفکری و در مواردی محل مسائل سیاسی و بدتر از آن امنیتی می‌داند و توضیح می‌دهد «بررسی این کتاب از روزهای شکل‌گیری دوره اول کانون در سال ۱۳۴۵ آغاز می‌شود و تا آخرین روزهای اسفند ۱۳۵۷ ادامه می‌یابد. در این کتاب سعی شده بیشتر نوشته‌ها، روایت‌ها و گزارش‌های مستقیم و غیرمستقیم با کانون نویسندگان بررسی شود.

کتاب شامل چهار بخش و یک موخره و یک پیوست است. در بخش اول که از سال ۱۳۴۵ شروع و در سال ۱۳۴۶ ختم می‌شود به زمینه‌های شکل‌گیری کانون‌ نویسندگان و فعالیت‌ اهالی‌ای می‌انجامد که به ایجاد این کانون منجر شده است. در بخش دوم، که شامل سال‌های ۱۳۴۷، ۴۸ و ۴۹ است، از اولین جلسات کانون تا آخرین روزهای دورهم نشستن رسمی نویسندگان و شاعران بررسی شده است. بخش سوم کتاب یک بررسی کلی بین‌ سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۵ است. بخش چهارم و آخر کتاب شامل سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷ می‌شود. در این بخش به بررسی فعالیت‌های آشکار و پنهان کانون نویسندگان و اهالی آن در آستانه انقلاب ۱۳۵۷ پرداخته شده است. در موخره کتاب هم با اشاره جزئی به وقایع سال ۱۳۵۸ نگاهی داریم به جریان اخراج اعضای حزب توده.

انتشارات امیرکبیر در راهرو 4 غرفه 36 قرار دارد.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها