جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
پژوهشکده مطالعات راهبردی با عناوین جدید سیاسی در نمایشگاه کتاب/ از آینده آسیایی تا دولت عمیق

پژوهشکده مطالعات راهبردی با کتاب‌های متنوعی درباره دیپلماسی و روابط خارجی، اقتصاد، زیست محیطی، فرهنگی - اجتماعی، فناوری و نظامی در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی با صدها عنوان کتاب با موضوع سیاست، دیپلماسی و روابط خارجی، اقتصاد، زیست محیطی، فرهنگی - اجتماعی، فناوری و نظامی در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

در غرفه این انتشارات عناوینی چون «محور مقاومت؛ جمهوری اسلامی ایران و نظم منطقه‌ای»، «آینده آسیایی»، «کهکشان اینترنت، تاملاتی در باب اینترنت»، «سیاست و حکومت در بریتانیا»، «تاریخ سیاسی و روابط بین‌الملل در قفقاز»، «دولت عمیق» و آثار دیگری ارائه می‌شود.

درباره کتاب «آینده آسیایی» می‌خوانیم: «در سال‌های اخیر، در نظم بین‌المللی نوعی وارونگیِ نقش به وجود آمده و وابستگی غرب به رشد آسیا بیشتر شده است. تاریخچه جریان سرازیرشده از فناوری‌ها از آسیا به‏‌سمت غرب یادآور آن است که علم و فناوری به هیچ‏کس تعلق ندارد. البته روایت‌های غربی‌ها برای مدتی طولانی به تمسخر فرهنگ‌های آسیایی به‌‏منزله نسخه‌برداری‌هایی صرف پرداخته‌اند. آسیا بر جهان قدیم استیلا داشت و غرب بر جهان جدید و حالا ما داریم به‌‏سمت دنیایی جهانی پیش می‌رویم. دیگر نظم جهانی غربی در کار نیست و هرگز نیز بازنخواهد گشت.

هرگز تا پیش از این، نظامی جهانی وجود نداشته است که با این قوت به‏‌واسطه تمدن‌ها، مناطق و قطب‌های قدرت در تمامی قاره‌ها تثبیت یافته باشد؛ نظم جهانی که موفقیت همه در آن به درجه‌ای سالم و مناسب از جهانی‏‌شدن در میان‌شان وابستگی داشته باشد. آسیا به درک کاملی از تأثیر تاریخ غرب بر شرایط کنونی خود رسیده است. هم‌‏اکنون نوبت غرب است که به فهمی از ظهور و ارتقای جایگاه آسیا در آینده خود برسد.»

در سطوری از کتاب «محور مقاومت؛ جمهوری اسلامی ایران و نظم منطقه‌ای» آمده است: «بعد از وقوع انقلاب اسلامی، مقاومت به‏‌عنوان یکی از عناصر هویت‌‏بخش ملی و دینی نقش برجسته‌‏ای در گفتمان سیاسی جمهوری اسلامی پیدا کرد. در چارچوب استراتژی عمق‌‏بخشی یا صدور انقلاب، تلاش شد مقاومت در خارج از مرزهای کشور نیز پیگیری شود؛ هم به‌‏عنوان عنصری رهایی‏‌بخش در برابر سلطه و استکبار و هم به‏‌عنوان ابزاری برای بازدارندگی در برابر دشمنان و نقش‌‏آفرینی در تحولات و نظم منطقه‏‌ای. نتیجۀ پیگیری این رویکرد در چهار دهۀ گذشته موجب شکل‌گیری مجموعه‏‌ای از کنشگران دولتی و غیردولتی شده است که «محور مقاومت» نام گرفته و هم‌‏اکنون یکی از قطب‌‏های قدرت در غرب آسیا محسوب می‌‏شود. این کتاب به بررسی مسائل محور مقاومت ازجمله روند تکامل، توانمندی‏‌ها، آسیب‏‌پذیری‏‌ها، تهدیدها و چالش‌‏های پیشِ‏‌روی آن و چگونگی نقش‏‌آفرینی این محور در نظم منطقه‌‏ای می‌‏پردازد.»
 
پژوهشکده مطالعات راهبردی در غرفه یک راهرو 9 قرار دارد.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها