پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
تئوری، نمایش، کنش

انتشارات «مات» از عرضه هفت عنوان کتاب در حوزه تئاتر در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در اولین روز از سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران، نشر مات مجموعه نمایشنامه‌های کنش معاصر و مجموعه تئوری کنش معاصر را عرضه کرد. مجموعه نمایشنامه‌های «آثار برگزیده جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاه»، «روسیاه» «تاید لاین»، «تئاتر خانواده»، «گشت و گذاری پیرامون پدرم» و مجموعه کنش معاصر با کتاب‌های «تاریخچه تئاتر آوانگارد در آمریکا»،  «مجموعه تئوری کنش معاصر، تئاتر توماس اوسترمایر» در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شده است.

مجموعه نمایشنامه‌های کنش معاصر ایران در جلد اول خود به آثار برگزیده جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی پرداخته است. این مجموعه نمایشنامه‌هایی به قلم مهین بهزاد، سعید رضا خوش‌شانس، امیرحمزه گرجی و مصطفی فراهانی است. در مقدمه کتاب آمده است: «اکنون که در بحبوحه شبه جنگ جهانی سوم (جنگ کرونا) به سر می‌بریم و بدون اینکه ماشه اسلحه‌ای چکانده شود و یا بمبی بر سر انسان آوار گردد، آمار کشته‌شدگان آن در جهان یادآور جنگی خاموش است، این پرسش روزبه‌روز بیشتر بر منظر ما حک می‌شود که تئاتر، بعد از این دوران چگونه می‌تواند به حیاتش ادامه دهد؟»

مجموعه نمایشنامه «رو سیاه» نوشته ایاد اختر با ترجمه صدرا صباحی، در چهار صحنه روایت شده است. این نمایشنامه مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است و تاکنون نامزده جایزه تونی 2015، برنده جایزه پولیتزر درام نویسی 2014، برنده جایزه ادبی ابیه 2013 و برنده جایزه جوزف جفرسون 2012 شده است.

«تایدلاین و انفجاری در قلب» به قلم وجدی معوض و ترجمه نازنین میهن، دومین مجموعه از نمایشنامه‌ از مجموعه کنش معاصر است. در مقدمه مترجم می‌خوانیم: «آشنایی من با وجدی معوض با نمایشنامه آتش سوزی‌ها شروع شد. سبک، دیدگاه، کلام و روایتش لرزه‌ای به جانم انداخته بود. برای من زیستن او در کشوری درگیر جنگ (لبنان) و مهاجرتش به فرانسه و سپس به مونترال کانادا در کودکی بسیار قابل تامل است، نویسنده‌ای که تئاتر برایش صحنه‌ فریاد و درد است. صحنه ابزار نفرتش از جنگ، از غارت، از مرگ، از تجاوز... «تاید لاین» در پنج پرده به نام‌های اینجا، دیروز،آن‌جا، دیگری، جاده، ساحل، انفجاری در قلب است.

«تئاتر خانواده» مجموعه هفت نمایشنامه کوتاه از نمایشنامه‌نویسان فرانسه زبان با ترجمه زیبا خادم حقیقت است. در مقدمه اثر می خوانیم: «این اثر حول محور خانواده و مثلث پدر، مادر و فرزند می‌گردد، برای ترجمه فارسی به ترجمه هفت نمایشنامه بسنده شده است.» این مجموعه شامل سیزده نمایشنامه و در 185 صفحه تدوین شده است.

مجموعه «گشت و گذاری پیرامون پدرم» نوشته جان مورتیمرو با ترجمه یدالله آقاعباسی، از دیگر مجموعه کتاب‌های نمایشنامه نشر مات است. این مجموعه تاکنون برنده جایزه انجمن ملکه 1966 و برنده جایزه سی ای بی شده است. نمایشنامه تنها در دو پرده اما با کارکترهای بسیار است. در پشت جلد کتاب آمده است: «جان کلیفورد مورتیمر به بازیگری و نویسندگی می‌پرداخت. بعدها به درخواست پدرش حقوق خواند و وکیل مدافع مشهوری شد اما هرگز دست از نوشتن برنداشت. او نویسنده‌ای بود که داستان کوتاه، رمان و فیلمنامه برای رادیو، تلویزیون و سینما می نوشت.»

«تاریخچه تئاتر آوانگارد آمریکا» از دیگر کتاب‌های تئاتری نشر مات است. این کتاب به نوشته آرنولد آرونسون با ترجمه نریمان افشاری در 266 صفحه و در هفت فصل به نام‌های ریشه‌های آوانگارد، نظریه‌ها و بنیان‌ها، آف برادوی، هپنینگ‌ها و لیوینگ تئاتر، دهه 1960: گروه‌های اشتراکی و آیین‌ها، اسمیت، ویلسون و فورمن، هنر اجرا (و سرآغازهای ووستر گروپ) و ووستر گروپ، رضا عبده و پایان آوانگارد است. در مقدمه این کتاب آمده است:‌ «مفهوم آوانگارد در تئاتر آمریکا چیزی نوین بود. تئاتر (موسیقی، هنر و ادبیات) اروپا موج‌هایی از فعالیت‌های آوانگارد که پس از سمبولیسم 1880 به سرعت پدیدار شد را تجربه کرده بود، اما هیچ معادلی برای آن در ایالات متحده وجود نداشت.

کتاب «مجموعه تئوری کنش معاصر، تئاتر توماس اوسترمایر» نوشته پیتر. م. بوئنیش و توماس اوسترمایر و ترجمه سارا رسولی نژاد و مهدی مشهور، در هشت فصل تدوین شده است. در متن کتاب آمده است: «هر آنچه که ما روی صحنه می‌بینیم و برایمان خسته کننده است توسط آدم‌هایی ساخته می‌شود که دیگر عصبانیت کافی ندارند، یک جورهایی احساس راحتی می‌کنند و با جهان کنار آمده‌اند، و من فکر می‌کنم فقط افرادی که با دنیا موافق نیستند، باید تئاتر بسازند. اگر با دنیای اطرافتان موافقید نیازی به ساختن تئاتر نیست. لارس آیدرنگر: او (استرمایر) یک بار گفت برای ساختن تئاتر، شما به چیزی بیش از یک قطعه گچ، مترونوم و نور احتیاج ندارید.

سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از بیست و یکم تا سی و یکم اردیبهشت ماه 1401 در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها