دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
نشر «شیرازه ما» با ویترینی از کتاب‌های تاریخ معاصر به نمایشگاه کتاب آمده است

انتشارات شیرازه ما با آثاری چون «فرقه کمونیست ایران و سید ضیاءالدین طباطبایی»، «شمال شرق در آتش فارس» و چاپ چهارم «ایران در دوره قحطی» و کتاب‌های دیگر در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات شیرازه ما در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد. 

کتاب‌های «فرقه کمونیست ایران وسید ضیاءالدین طباطبایی»، «شمال شرق در آتش فارس»، چاپ چهارم «ایران در دوره قحطی» و کتاب‌های دیگر در غرفه 29 راهرو 18 قرار دارد.  

کتاب «غرفه کمونیست ایران و سید ضیاء‌الدین طباطبایی» به رویکرد یکی از چهره‌های سیاسی ایران می‌پردازد که از دوره قاجار تا دوره پهلوی دوم نقش‌های متفاوتی را ایفا کرد. در سطوری از این کتاب می‌خوانیم: «در اندک زمانی بعد از سقوط کابینه سیدضیاءالدین طباطبایی، در سال‌های ۱۳۰۱ و ۱۳۰۲ شمسی سخن از بازگشت او در میان بود؛ بحث و موضوعی که با طرح نامش به‌عنوان یکی از کاندیدهای وکالت در انتخابات دوره پنچم مجلس شورای ملی جنبه‌ای جدی یافت. اگرچه در آغاز چنین تصور می‌شد که به صِرف اشاراتی چند به سوابق سیاسی سیدضیاءالدین در حمایت از سیاست‌های دولت بریتانیا در ایران می‌توان او را به‌راحتی از میدان خارج کرد اما به‌تدریج روشن شد که وی احتمالا از پایگاه و زمینه‌ای به‌مراتب فراتر از حمایت مفروض یک سفارت خارجی یا یک حوزه محدود دوستان و آشنایان مطبوعاتی برخوردار است.»

کتاب «شمالِ شرقِ فارس در آتش» ترجمه مجموعه‌ای از گزارش‌های برجای‌مانده از عملیات پلیس جنوب بر ضد عشایر چهارراهی و لَشَنی در سال‌های پایانی جنگ اول جهانی است. این گزارش‌ها را تقریباً می‌توان به سه بخش تقسیم کرد: یک طرح عملیاتی در توضیح عملیات پیشِ‌رو، مرحله اول این عملیات در پاییز ۱۹۱۷ م/۱۳۳۵ هـ.ق و مرحلهٔ دوم آن در بهار ۱۹۱۸/۱۳۳۶. در انتها نیز مجموعه‌ای از اسناد و گزارش‌های داخلی نیز که بیشتر جنبهٔ تظلم و دادخواهی دارند، گردآمده و پیوست شده‌اند.»

چاپ چهارم «ایران در دوره قحطی» سفرنامه‌های جهانگردان خارجی به ایران هنوز هم یکی از منابع مهم تاریخ معاصر ایران هستند؛ برخی از این سفرنامه‌ها متناسب با نوع نگاه یا دانش شخص جهانگرد، حاوی جزئیات و دقایق فراوان هستند و برخی نیز همانند این کتاب حاصل یک سفر شتابزده در امتداد یک مسیر عمده و شناخته‌شده از جنوب به شمال ایران؛ اما آنچه این گزارش را اهمیت می‌بخشد تقارن آن با دوره‌ای است که ایران را یک قحطی بزرگ و سراسری فراگرفته بود و در نتیجه افزوده شدن داده‌هایی چند در این زمینه بر دانسته‌های موجود.

غرفه نشر شیرازه ما در راهرو 18 غرفه 29 قرار دارد.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها