چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴
مستند «هنگامه شمردن ستاره‌ها‌» از شبکه مستند سیما پخش می‌شود

مستند‌ اولدوز سایاراق (هنگامه شمردن ستاره‌ها) ویژه بزرگداشت مقام استاد «شهریار» ‌در روز گرامیداشت زبان و ادب فارسی (25 اردیبهشت‌ماه) از قاب شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تهیه‌کننده مستند تلویزیونی اولدوز سایاراق (هنگامه شمردن ستاره‌ها) مصطفی رزاق کریمی، کارگردان آن قربانعلی طاهرفر و مجری طرح این مستند نیز سعید وزیری است.

به گفته طاهرفر کارگردان این فیلم مستند، ویژگی منحصر به فرد این اثر هنری آن است که برای پرهیز از چندروایتی دربیان زندگی و اندیشه استاد شهریار، همچنین برای دستیابی به حقایق زندگی او، با بهره‌گیری از آرشیوی کامل از گفت‌وگوهای موجود از این ادیب نام‌آور و با تکیه بر چند گفتار تصویری اختصاصی از او، «شهریار» به روایت «شهریار» به تصویر کشیده شده است.

این مستند از مجموعه 10 قسمتی «چونان سرو» است که به سفارش شبکه مستند سیما و به تهیه‌کنندگی مصطفی رزاق کریمی درباره 10 چهره از مفاخر برجسته فرهنگی و علمی کشور تهیه شده است.




سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به «شهریار» از شاعران شیعی و ایرانی معاصر است که اشعار فاخری درمدح اهل بیت سروده است. «علی ای همای رحمت» از مشهورترین اشعار او در وصف امام علی(ع) است. همچنین منظومه «حیدربابایه سلام» (سلام بر حیدربابا) از اشعار معروف او به زبان آذری است. «شهریار» در گونه‌های غزل، قصیده، قطعه، مثنوی، رباعی و نیمایی شعر سروده و از حافظ و نیما نیز تأثیر پذیرفته است.

این شاعر و ادیب فقید، در سال ۱۳۶۷شمسی در تهران درگذشت و پیکرش به تبریز منتقل و در مقبرۀ الشعرای این شهر دفن شد. ۲۷ شهریورماه، سالروز درگذشت شهریار به عنوان روز «شعر و ادب» در تقویم ملی ایران ثبت شده است.
 
مشاور رسانه‌ای مجموعه «چونان سرو» صدرا صدوقی روزنامه‌نگار حوزه اندیشه و تاریخ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها