سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
بررسی آئین سیاست‌ورزی در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی

نشست «بررسی آئین سیاست‌ورزی در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی» با حضور استادان دانشگاه تهران و فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «بررسی آئین سیاست‌ورزی در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی» با سخنرانی دکتر حمید احمدی، استاد دانشگاه تهران، دکتر مرتضی منشادی، دانشیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر علی اکبر امینی، استاد علوم سیاسی دانشگاه ازاد تهران مرکز و جواد رنجبر، دانش آموخته علم سیاست و شاهنامه‌پژوه سه‌شنبه 20 اردیبهشت ساعت 21 برگزار می‌شود.

در دنیای شاهنامه قهرمانی‌ها تنها محدود به دلاوری در میدان جنگ نیست، خردمندی هم لازمه قهرمانی است و از همین روست که در وجود قهرمانانی بزرگ چون رستم و کیخسرو و دیگران دلاوری غالبا با دانایی و خرد آمیخته است. عالی‌ترین تجسم خردمندی در شاهنامه بزرگمهر است که خود یک نوع رستمی است که هفت‌خان او عبارت است از هفت بزم معروف خسروان.



شاهنامه حماسه داد و قانون است، حماسه مقاومت بی‌تزلزل در مقابل هرچه اهریمنی است. در نزد فردوسی، مثل آنچه در نظر جامعان اوستا معمول بوده است تاریخ تنها تاریخ جنگ و صلح نیست. بستن دیو، و سعی در مبارزه با شرک محرک اصلی آن است، و به همین دلیل هر یک از دست‌آوردهای تمدن، برای مورخ اهمیت خود را دارد – چون تمام اینها، حتی تمام جنگ‌هایی که در تاریخ روی می‌دهد ناظر به مبارزه با شر است و تمام تاریخ، مبارزه انسان با شرور است. 

شاهنامه یکی از کتاب‌هائی است که می‌تواند در این گیرو دار به یاری نسل سرگردان کنونی بیاد و روح مغرور و ملتهب او را مایه تنبه و تسکینی باشد.

حکیم طوس در بنای کار عظیم شاهنامه به این جریان سیال دائمی توجه فراوان داشته و تفکرات فلسفی او از آن منشأ سیراب می‌شود. در شاهنامه این نبرد، گاه میان دو بیگانه، دو دشمن، و گاه میان دو دست یا دو خویشاوند روی می‌دهد و در تنگنای فاجعه که روزنه رستگاری از هیچ کرانه‌ای پیدا نیست داعیه رنج و الم استوار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها