دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
نقد و بررسی کتاب «زندگی‌نامه حضرت محمد(ص)، ماهیت و وثاقت»

نقد و بررسی کتاب «زندگی‌نامه حضرت محمد(ص)، ماهیت و وثاقت» نوشته شولر گریگور برگردان محمدحسین رفیعی، عضو هئیت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان با سخنرانی تنی چند از استادان تاریخ و علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «زندگی‌نامه حضرت محمد(ص)، ماهیت و وثاقت» نوشته شولر گریگورترجمه محمدحسین رفیعی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

نقد و بررسی کتاب «زندگی‌نامه حضرت محمد(ص)، ماهیت و وثاقت» نوشته شولر گریگور برگردان دکتر محمدحسین رفیعی با حضور دکتر محمدعلی چلونگر، عضو هیئت علمی گروه تاریخ و ایران‌شناسی دانشگاه اصفهان، دکتر اصغر منتظرالقائم، عضو هئیت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، دکتر سید مهدی لطفی، مدیر گروه علوم قرآنو حدیث، دکتر امیر احمدنژاد، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان و مترجم کتاب سه شنبه 27 اردیبهشت از ساعت 16 و 50 دقیقه تا ساعت 20 برگزار می‌شود.

   

گریگور شولر، مولف و پژوهشگر در کتاب «زندگی‌نامه حضرت محمد(ص)، ماهیت و وثاقت» کوشیده است به‌جای درافتادن در یک شک‌گرایی تمام‌عیار یا خوش‌بینی ناشی از اعتماد کامل به منابع کهن اسلامی، راهی برای تمییز بین اطلاعات اصیل از مجعول بیابد و شرایطی را که روند تحریف در آن رخ داده است شناسایی کند. شولر در این کتاب، روش خود را مشخصاً در باب دو روایت مشهور در متون اسلامی به کار برده است: روایت إقرأ (نخستین وحی به پیامبر) و حدیث إفک (اتهام به عایشه، همسر پیامبر).

او سعی کرده است با مقایسه دقیق گونه‌های متعدد روایی این دو ماجرا، مشابهت‌ها و اختلاف‌هایشان را شناسایی و با تقریب نزدیکی به تقریرِ اصلی بازسازی کند‌. شولر برای آن‌که وابستگی یک راوی به منبعش را نشان دهد، علاوه بر تحلیل اِسنادی به سراغ مجموعه‌ای از مطالب موجود در باب هر رویداد رفته و متون مرتبط با آنها را با هم مقایسه کرده است. نویسنده در نهایت به این نتیجه رسیده که در گزارش‌های مورد بحث درباره این دو روایت که بر مشاهدات عینی راویان معاصر آن رویدادها مبتنی است، به صورت تقریبی چارچوب کلی آنچه رخ داده منعکس شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها