پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
سردیس «گوته» در آرامگاه حافظ رونمایی شد

آیین اهدا و رونمایی از سردیس یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر و فیلسوف آلمانی ازسوی کنوت راینهارت هنرمند مجسمه‌ساز به آرامگاه حافظ شیرازی به مناسبت روز شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، آیین اهدای نمادین سردیس یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر و فیلسوف آلمانی ازسوی کنوت راینهارت هنرمند مجسمه‌ساز  به آرامگاه حافظ شیرازی با حضور موید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس صبح پنجشنبه 15 اردیبهشت به مناسبت روز شیراز در آرامگاه حافظ برگزار شد.

کنوت راینهارت در این مراسم،  گفت: امید است قدرتمندان اجازه دهند صلح و اعتماد بین مردم دو کشور و جهان تسری یابد و باید حافظ و گوته، دو شخصیت برجسته و بزرگ تاریخ ادبیات جهان را به شکل صحیحی معرفی کنیم.
 
وی نصب سردیس گوته در این مکان را با اهمیت دانست و افزود: باید روح گوته و حافظ را در این مکان حفظ کنیم.
 
راینهارت ادامه داد: به اعتقاد یکی از کارکنان سفارت آلمان در ایران، مهم‌ترین موضوع مدت حضور این فرد در ایران، همین زبان فارسی و شیرینی آن بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه گوته تحسین خود از حافظ به خوبی نشان می دهد، اظهار کرد: در زندگی آلمانی‌ها، ایران نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. من مناطق مختلفی را بازدید کرده‌ام و در این سفرها فرهنگ مردم را شناختم.
 
به گفته راینهارت، اروپائیان می‌توانند بخشی از مسائل فرهنگی را از ایرانیان نظیر مهمان‌نوازی بیاموزند.
 
به اعتقاد این هنرمند آلمانی، ایران جامعه‌ای تحصیل کرده دارد که از برخی کشورهای اروپایی شمارش بیشتر است.
 
وی با اشاره به ساخت سردیس «گوته» هم گفت: سعی کردم مجسمه نوری از گوته بسازم و سفری را ایجاد کنم که بین حافظ و گوته است زیرا که هیچ‌گاه در زمان حیات‌شان این سفر روی نداد و این سردیس از فرانکفورت (محل تولد گوته) تا شیراز (زادگاه حافظ شیرازی) پیموده است.


موزه مشاهیر محلی برای نگهداشت تندیس مفاخر خواهد بود
موید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس نیز در این مراسم با اشاره به اینکه میراث فرهنگی فارس در حال ساخت موزه مشاهیر و موزه منطقه‌ای در جوار آرامگاه حافظ شیرازی است، گفت: تندیس‌های مفاخر ملی و بین‌المللی را در آن نصب خواهیم کرد. این محل، نشانی از چهارباغ ایرانی دارد و مکانی برای تندیس مفاخر خواهد بود.
 
محسن‌نژاد افزود: برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی مایه افتخار است و محدودیتی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی نداریم.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ضمن تشکر از انجمن راهنمایان گردشگری استان فارس برای برگزاری چنین برنامه‌ای گفت: این رویداد در جوار آرامگاه حافظ شیرازی برگزار می‌شود و مایه مباهات است.
 
وی با اشاره به اینکه به مناسبت روز شیراز از سردیس یک شاعر فاخر، تراز اول و جهانی به نام گوته رونمایی می‌شود که این فرد مرید حافظ است، اضافه کرد: حافظ آنقدر مقام بالایی داشته است که سبب می‌شود گوته در آن سوی دنیا مرید وی باشد.
 
به گزارش خبرگزاری ایبنا؛ در ادامه برنامه‌های روز شیراز نمایشگاه «آرتولوگ 8» با آثاری از هنرمندان آلمانی و ایرانی در نگارخانه تاروپود مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس گشایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها