جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰
نادر طالب‌زاده، مولف کتاب «تاریک، روشن» درگذشت/ خاکسپاری در کنار سید شهیدان اهل قلم

نادر طالب‌زاده مجری و برنامه‌ساز با سابقه تلویزیون در ۶۹ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت. کتاب‌های «راز رسانه: گفتارها و گفت‌وگوهای نادر طالب‌زاده»، «قدرت لابی اسرائیل در کانادا» (سرنوشت مشترک فلسطینیان و بومیان کانادا)، کتاب «تاریک، روشن (تصویر خانواده در سینمای ایران) در کارنامه وی به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نادر طالب‌زاده متولد ۱۳۳۲ در تهران، مستندساز، تهیه‌کننده و مجری تلویزیون و بازیگر و کارگردان سینما است. وی همچنین دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو، دبیر جشنواره فیلم عمار و از افراد مؤثر در تأسیس شبکه افق سیما و عضو هیات اندیشه‌ورز این شبکه است.

طالب زاده کارگردانی سریال «بشارت منجی» را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.  وی فعالیت هنری خود را از ۱۳۵۹ در صدا وسیما با ساخت فیلم‌های مستند آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

کتاب «تاریک، روشن»: مراد از سینمای ایران در این کتاب، فیلم‌های سینمایی تولید کشورمان از فاصله تاریخی سال 1357 تا چهل سال پس از آن است؛ بنابراین سینمای قبل از انقلاب از دامنه بررسی این کتاب خارج می‌باشد. در این کتاب محورهای مهمی چون تاثیر مکاتب‌های غربی در نمایش خانواده در سینمای ایران، بازنمایی کارکردهای خانواده در سینمای ایران، جنسیت و نقش‌های همسری در سینمای ایران، آسیب‌ها و تهدیدات متوجه خانه و خانواده در فیلم‌های ایرانی بحث و بررسی می‌شود.

کتاب راز رسانه: (گفتارها و گفت و گوهای نادر طالب زاده): دفتر دوم درباره «رسانه‌»، رأی‌ها و نظریه‌های زیادی مطرح شده است، از بحث درباره ماهیت رسانه گرفته تا سیاست‌گذاری رسانه و تا تکنیک‌های تأثیرگذاری رسانه‌ای و مهار‌ت‌های رسانه‌ای. اما عمده آراء مربوط به اندیشمندانی است که مشغول به مطالعه و تأمل درباره رسانه هستند و کمتر در حوزه‌های عملی رسانه فعالیت می‌کنند. «نادر طالب زاده» از معدود اندیشمندان حوزه رسانه است، که فعالیت‌های زیادی در کار رسانه‌ای نیز دارد. از این جهت مطالعه این اثر می‌توانند زاویه دید متفاوتی نسبت به رسانه‌ ایجاد کند.

نادر طالب‌زاده هشتم آذر سال گذشته به دلیل عوارض ناشی از عارضه قلبی و لختگی خون در بیمارستان بستری شده بود. وی همچنین ۱۸ دی سال گذشته بار دیگر در بخش مراقبت های ویژه بستری و اوایل بهمن ماه از بیمارستان مرخص شد. طالب‌زاده که در لیست شخصیت‌های تحریم شده از سوی آمریکا قرار دارد در جنگ بوسنی نیز شرکت داشته‌ است.

طالب‌زاده یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۹ صبح از مقابل مسجد بلال صدا و سیما تشییع و پیکرشان در بهشت زهرا و در کنار همسنگرش سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی به خاک سپرده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها