چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
دلتنگی برای مشهد را در «دلتنگی آهوهای بست بالا» بخوانیم

در بیست و یکمین هفته از پویش مردمی «چهارشنبه‌های امام رضایی» کتاب «دلتنگی آهوهای بست بالا» از مجموعه «آهوانه‌ها» را مرور ‌می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، مجموعه هشت جلدی «آهوانه‌ها» اثر «سید‌محمدسادات اخوی» است که در هشت جلد به نام‌های «خانه‌تکانی‌های آهو»، «آهوهای صحن آزادی»، «سقاخانه و آهوها»، «حرف‌های خودمانی آهوها»، «دلتنگی آهوهای بستِ بالا»، «الفبای آهوهای بستِ پایین»، «نقاره‌زنی آهوها» و «عاشق شدن آهوها» منتشر شده است.
 
«دلتنگی آهوهای بست بالا» جلد پنجم این مجموعه و شامل داستانک‌ها و نثرهای کوتاه ادبی رضوی است و دریافت‌هایی ناچیز از کتاب شریف «بحار الانوار»، به پژوهش و قلم عالم ارجمند «علامه محمدباقر مجلسی (ره)» را بیان می‌کند.
 
بر هارون و مأمون، تو می‌خواهی چه باشم، کسی که می‌شنود، عزیزتر باشیم، همراهی در هم‌نوایی، پیوند با ماه، گشت‌وگذار در بهشت، شُکر و گلایه، کَرَم‌داران عالم را، بی‌پناهان خراسان، خاطره‌های خالی، یُوسفانه، لباس عهد دروغین و به رسم اصل صفایم عناوین برخی از ۱۲۵ نثر ادبی کتاب «دلتنگی آهوهای بست بالا» است.


 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
 
وقتی با هزار مکافات و پس‌انداز و عرض نیاز به محضر حضرت رضا‌(ع) از دور، توفیق، رفیق راهت می‌شود و راهی حرم می‌شوی،
اگر بپرسند که: «اولین خواسته‌ات چیست؟!»
ممکن است هزار و یک‌جور خواسته را بگویی.
این مهم نیست که چه خواسته‌ای داشته باشیم،
اما برای همه ما مهم است که وقتی کنار ضریح مطهر می‌ایستیم، با همه وجودمان، غرق «رازگشایی» با امام بشویم و کسی و چیزی حواس‌مان را پرت نکند.
 
همه ما از همان لحظه حرکت، مطمئنیم که در حرم امام، صبح و ظهر و شب و حتی «نیمه‌شب» مطرح نیست.
یقین داریم که حتی اگر نیمه‌شب هم برای زیارت به حرم برویم، باز ممکن نیست که خلوتِ خلوت باشد.
باز «ممکن» نیست که دور ضریح مطهر، سکوت مطلق باشد.
 
همه پذیرفته‌ایم که با «همهمه دلپذیر دور ضریح»، همسایه باشیم و ما هم زمزمه کنیم.
اما «گمان» نمی‌کنم کسی دوست داشته باشد که در میان زمزمه و دردِ‌دل با امام، چندین و چندبار، صدای فریادهای نابهنگام «صلوات‌خواهی»
 
کتاب «دلتنگی آهوهای بست بالا» از مجموعه «آهوانه‌ها» به قلم «سید محمدسادات اخوی» در ۱۸۴ صفحه توسط انتشارات به‌نشر منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها