سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
«روح توحید» در قالبی نو تجدید چاپ شد

این نوشتار در قالب یک کتاب کوچک در سال 1354 در محافل تعلیمی و تربیتی ایشان با جوانان با دقت تدریس و شرح می‌شده‌است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا»، نوشته آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، با تحقیق و تنظیم مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل تجدید چاپ شد.

این نوشتار در قالب یک کتاب کوچک در سال 1354 در محافل تعلیمی و تربیتی ایشان با جوانان با دقت تدریس و شرح می‌شده‌است، تا اینکه حدود یک سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در قالب یک مقاله در مجموعه مختصری به نام «دیدگاه توحیدی» چاپ شده‌است. این اثر که خواسته طرح ذهنی جذاب و نیرومند و فعالی از معارف اسلامی ارائه نماید، برای اولین بار در سال 1356 بطور مستقل چاپ شد. همچنین عنوان این مقاله، عنوان یکی از سرفصل‌های کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است.

کتاب شامل یک مقدمه و سه فصل است. مؤلف در مقدمه می‌نویسد: «در روزگار ما یکی از تأسف‌انگیزترین چیزها که باید برای همه پیام‌آوران رهاسازی انسان همچون فاجعه‌ای تلقی شود، تحریف مفهوم توحید است. یعنی تحریف اصولی‌ترین محتوای ادیان.»

عنوان فصل اول کتاب، «محتوای توحید» است. مؤلف در این فصل می‌نویسد: «حکومت و زمامداری انسان، حق ویژه خداست که به وسیله منصوبان خدا به مرحله تحقق درمی‌آید و به وسیله آنان، نظام الهی، پاسداری و مقررات الهی، اجرا می‌گردد.»

فصل دوم، پیرامون «اثر گذاری توحید» است. از جملات کلیدی نویسنده در این فصل این است: «اسلام پیامبر، توحید را مانند راهی جلوی پای مردم می‌گذاشت و اسلام دوره‌های بعد، آن را چون نظریه‌ای در محافل بحث و جدل مطرح می‌ساخت.»

عنوان فصل سوم، فصل پایانی کتاب، «چرایی درگیری شعار توحید با استکبار» است. آیت‌الله خامنه‌ای در این فصل، مستکبر را اینگونه توصیف می‌کند: «مستکبر، همان جناح مسلط در جامعه‌ای جاهلی است که بدون هیچ استحقاق، قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی را در دست می‌گیرد و برای تداوم این بهره‌کشی و سلطه ستم‌گرانه، فرهنگ و عقیده حاکم بر ذهن‌ها را نیز قبضه می‌کند و با شیوه‌های گوناگون، در مردم تفکری را پدید می‌آورد که موجب تسلیم در برابر او و سازگاری با وضع موجود است و برای حفظ این امتیازات با هر دعوت آگاهی‌بخش و روشنگر، چه رسد به دعوتی انقلابی و دگرگون‌ساز، به مبارزه‌ای خستگی‌ناپذیر کمر همت می‌بندد.»

در چاپ جدید کتاب، در پایان هر فصل، جملات کلیدی آن فصل نیز آمده‌است.

«روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا»، نوشته آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، با تحقیق و تنظیم مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)، در 74 صفحه، با شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 30 هزار تومان توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل روانه بازار شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها