چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
«نامه زرین سلامت»؛ شرح توصیه‌های بهداشتی امام رضا(ع)

در هفدهمین هفته از پویش معرفی کتاب رضوی در «چهارشنبه‌های امام رضایی» كتاب «نامه زرین سلامت» ترجمه رساله ذهبیه امام رضا(ع) مرور می‌‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، رساله ذهبيه امام رضا(ع) از نفيس‌ترين مواريث اسلامی در زمينه دانش پزشكی است كه به‌طور اجمال، رشته‌هايی از علوم پزشكی را معرفی و بخش زيادی از طب پيشگيری را نيز بيان كرده است.
 
سند روايی طب الرضا(ع)، پيام‌های زرين بهداشتی امام رضا(ع)، معجون دارويی غذايی رضوی، آداب استحمام، آداب بهزيستی و بهداشت فردی، آداب سفر و احكام آب‌ها، مزاج‌شناسی، مديريت و سازماندهی بدن، آداب حجامت و فصد، مواد تركيبی و تعارض‌های غذايی، عناوين ۹ بخش تشكيل دهنده كتاب است.
 
در میان متون روایات به بیش از 5 هزار روایت و حدیث در خصوص مسائل تغذیه، بهداشت و سلامت برمی خوریم که بیش تر آن ها از پیامبراکرم(ص)، امام علی(ع)، امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) است.
 
«رساله ذهبیه» یکی از متون ذکر شده است که از سوی امام رضا(ع) به رشته تحریر درآمده و ترجمه آن در کتاب «نامه زرین سلامت»، به چاپ رسیده است. هر چند که این متن از دنیای سنتی و معنوی آمده، اما فرازهای آن هر یک می‌تواند عنوان یک پژوهش و کاوش در جهان طب و بهداشت باشد. مزاج‌شناسی، بهداشت روانی، آداب خواب و بیداری، تعارض های غذایی و... از اهم عناوین این رساله هستند.
 


در بخش پیام‌های زرین بهداشتی امام رضا(ع)، جدول زمانی برای خوردن غذا آورده شده که به این قرار است: روزانه یک مرتبه وقتی که ۸ ساعت از روز گذشته باشد (یک وعده غذایی) یا سه وعده غذا در مدت دو روز؛ یک مرتبه اول روز (صبحانه)، یک بار پایان روز (شام) و یک مرتبه، روز بعد هنگامی که ۸ ساعت از صبح گذشته باشد (ناهار) و در آن روز نیازی به مصرف شام پیدا نخواهی کرد. این جدول غذایی، همان آموزه‌ای است که پیامبر(ص) به امیرالمومنین حضرت علی(ع) فرمود یک روز یک وعده و روز دیگر دو وعده غذا تناول کنید.
 
این اثر ترجمه رساله ذهبیه منسوب به حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) است. این متن شمه‌ای از علوم الهی را آشکار می‌سازد. همچنین این کتاب، به باور صدها پزشک، متخصص و حکیم از جمله حکیمان و پزشکان دربار مامون، شایسته‌ترین متن آموزشی- کاربردی برای تحقق سلامت و بهداشت انسان است. فرازهایی که در این متن حکیمانه وجود دارد پاسخگویی نیازهای جامعه بشری برای دستیابی به سلامت جامع و فراگیر است.
 
بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب«نامه زرین سلامت» اثر محمد دریایی را منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها