سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
رئیس جمهور از 17 برگزیده جایزه کتاب سال تجلیل کرد

اختتامیه سی‌ونهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین اختتامیه سی‌ونهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و نهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، امروز (سه‌شنبه 24 اسفندماه 1400) با حضور سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علیرضا مختارپور، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اهالی فرهنگ در تالار وحدت برگزار شد.
 
رئیس جمهور با بیان این‌‌که امروز کتاب و کتابخوانی نقش بسیار مهمی در تحلیل  سیاسی و اقتصادی دارد و تاکید بر توجه نظام جمهوری اسلامی ایران به کتاب‌و‌‌کتابخوانی گفت: رویدادهایی مانند جایزه کتاب سال، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این روزها ابزار‌های نوظهور، جایگاه خود را حفظ کرده است؛ به همین دلیل انتقال تجارب آسان‌تر شده‌ است.
 
رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت استفاده از کتاب به‌عنوان پل ارتباطی بین تمدن‌ها،  و ابزار شناخت شخصیت‌های تاریخی بیان کرد: اگر آثار سعدی، حافظ، ابوعلی‌سینا نبود، چگونه ممکن بود بتوانیم شناختی از آن‌ها به‌دست بیاوریم؟ شناخت فرهنگ و تمدن در راستای شناخت کتاب‌ها انجام می‌شود.
 
رئیسی با تاکید بر رعایت حق مالکیت فکری و معنوی آثار ادامه داد: باید توجه داشت کسی که کتاب را می‌خواند حقی دارد که کمتر به آن توجه شده ‌است. به‌خصوص باید به حق مخاطب‌های کودک و نوجوان توجه و از حقوق آن‌ها حمایت شود.
 
وی با تاکید بر آزادی‌بیان و اندیشه در راستای انتشار کتاب افزود: در کتاب مقوله آزادی و عدالت در «بیان» هم موضوع مهمی است. البته هر سخنی را نمی‌توان بیان کرد. سخن باید منصفانه و با مبنای اساسی باشد. باید از زبان مردم سخن گفت و برای مردم حرف زد. در باب عدالت می‌توان کتاب‌ها نوشت. عدالت در تالیف باید به‌عنوان یک‌ محور مورد تاکید قرار بگیرد.
 
وی ادامه داد: در این روزها بسیاری از افرادی که قلم خوبی دارند، در شرایط سختی به‌سر می‌برند، باید از آن‌ها حمایت شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه این آئین با اشاره به اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه نشر بیان کرد: دولت مردمی از ابتدا،‌ تلاش کرد تا پابه‌پای اقتصاد به فرهنگ و هنر هم توجه جدی شود و از ابتدای دولت در این حوزه شاهد ارتقاء و تلاش چشمگیر در این حوزه هستیم. تلاش برای خود‌کفایی در صنعت نشر و تولید کاغذ در اولویت قرار دارد. تلاش‌مان این است تا پایان سال 1401 تا 80 درصد به خودکفائی در حوزه کاغذ برسیم. تلاش می‌کنیم همه کارهایی را که برای تولید ارزان نیاز است، انجام دهیم.
 
اسماعیلی به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در دوره کرونا اشاره و بیان کرد: در این مدت، دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار شد  که در دوره دوم یک‌میلیون و 331 هزار نسخه کتاب فروخته شد و این کتاب‌ها به‌صورت رایگان به 2975 روستا و 1265 شهر ارسال شدند که اتفاقی کم‌نظیر بوده است. با تمهیدی که در ستاد ملی مبارزه با کرونا دیده شده، ان‌شاءالله نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 1401 به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا، در ادامه این آئین درباره فرآیند داوری آثار در دبیر‌خانه جایزه کتاب سال بیان کرد: در مجموع دو مرحله داوری، 592 (بدون تکرار) داور با دبیرخانه جایزه کتاب سال همکاری علمی داشتند. در مرحله اول درمجموع در 70 گروه علمی، 201 داور (با تکرار) کار بررسی، ارزیابی و انتخاب آثار را به عهده داشتند. با توجه به مطالعه و بررسی‌ای که هریک از داوران در طول سال درباره آثار دارند، اگر برای هر داور در طول داوری، 80 ساعت درنظر بگیریم درمجموع 16.080 نفر ـ ساعت کار داوری در مرحله اول صورت گرفته ‌است.
 
وی افزود: در مرحله دوم داوری، 257 اثر را دست‌کم 771 داور (با تکرار) به عهده داشته‌اند که اگر هر کتاب را هر داور، طی 10 و هر روز 8 ساعت بررسی کرده باشند، هر کتاب حدود 80 ساعت برای داوری وقت برده است. بدین ترتیب میزان زمان کل داوری‌های مرحله دوم جایزه کتاب سال در سی‌ونهمین دوره حداقل 61.680 نفر ـ ساعت، کارشناسی ـ داوری برآورد می‌شود، که در مجموع دو مرحله نخست و دوم جمعاً 77.760 نفر ـ ساعت کارشناسی و داوری کتاب زمان برده است.
 
در این دوره پس از گزینش اولیه آثار از میان بیش از 1600 عنوان كتابِ شناسایی شده با موضوعاتِ مختلفِ مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی، 97 اثر توسط بیش از 22 داور مورد ارزیابی قرارگرفت و سرانجام از بین 23 اثر راه یافته به مرحله پایانی، با مشورت هیئت علمی، 5 کتاب به عنوان آثار برگزیده این دوره معرفی گردید.
 
وی افزود: در بخش «مطالعات اسلامی» آثاری در شاخه‌های مطالعاتی: علوم قرآنی و ترجمه قرآن، هنر و معماری اسلامی، تاریخ علم، اقتصاد اسلامی، علم كلام، فقه و حقوق اسلامی، تصوف و عرفان اسلامی، تاریخ اسلام و تمدن اسلامی، فلسفه اسلامی، مطالعات شیعی، اسلام معاصر، و در بخش «مطالعات ایرانی» آثاری در شاخه‌های مطالعاتی: تاریخ و جغرافیای ایران بزرگ، تاریخ، تمدن و زبان‌های ایران باستان، هنر و معماری ایران، زبان و ادبیات فارسی، صنایع دستی و صنعت گردشگری، جامعه‌شناسی ایران و ترجمه آثار اندیشمندان ایرانی، بررسی و ارزیابی شد.
 
پارسانیا گفت: کتاب‌های ارزیابی شده در این دوره به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، چینی، عربی، بنگالی، هندی، مالایی، اسپانیایی، ترکی استانبولی، بوده است و برگزیدگان این دوره از کشورهای بنگلادش، آمریکا، چین، آلمان و انگلستان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها