یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
برنامه‌های هفته بزرگداشت حکیم نظامی در استان فارس اعلام شد/7 شب اجرای برنامه مجازی

برنامه‌های علمی و اجرایی هفته بزرگداشت حکیم نظامی در استان فارس اعلام و از پوستر این مناسبت رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در فارس، نشست خبری تشریح برنامه‌های علمی و اجرایی هفته بزرگداشت حکیم نظامی در استان فارس امروز یکشنبه(15 اسفنذ‌ماه) در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با حضور قائم‌مقام دبیر ستاد اجرایی و دبیر علمی بزرگداشت برگزار شد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این نشست با اشاره به برپایی هفته بزرگداشت حکیم نظامی در استان فارس، از کم‌توجهی به  برخی شاعران و مفاخر، با وجود جایگاه والای آن‌ها، ابراز تاسف کرد و گفت: آنچه که در کشورهای پیرامون ایران برای بزرگداشت این فرهیختگان رخ می‌دهد، شاید ما را به خودمان بیاورد تا ظرفیت‌های حوزه ادبیات‌مان را  بازخوانی کنیم.
 
حمیدرضا قانعی با اشاره به جایگاه علمی و ملی اشعار نظامی گفت: روزی که برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی به‌صورت ملی مطرح شد این مصرع از ابیات نظامی «همه عالم تن است و ایران دل» در ذهنم تداعی شد.

وی با بیان این‌که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تلاش می‌کند با همکاری دستگاه‌های مختلف، برنامه‌های این هفته به‌طور مطلوب برگزار شود، افزود: اداره کل کتابخانه‌های عمومی، معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری، مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه، انجمن ترویج زبان و ادبیات داستانی، بسیج هنرمندان، معاون فرهنگی دانشگاه شیراز، دانشکده ادبیات و علوم انسانی و حوزه هنری در برپایی این رویداد ملی همکاری خواهند کرد.
 
تکمیل زیست بوم فرهنگی، هنری، رسانه‌ای، قرآنی فارس
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس، در ادامه این نشست با بیان این‌که برنامه‌های متعددی به‌مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی همزمان با سراسر کشور در استان برگزار خواهد شد بین کرد: سعی می‌‌کنیم از این طریق سهم خود از این بزرگداشت را ادا کنیم. طرحی کلان به‌عنوان «زیست بوم فرهنگی، هنری، رسانه‌ای، قرآنی و اجتماعی استان» در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید خورده است. ادارات فرهنگی استان نیز محور این طرح هستند و با تشکیل شوراهای تحول فرهنگی در هر شهرستان، تمام تلاش خود برای اجرای این طرح را به کار گرفته‌اند.
 

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در فارس عنوان کرد: این طرح با هدف شناساندن ظرفیت‌ها به مدیران کل ادارات و دستگاه‌های مختلف در استان فارس دنبال می‌شود. در واقع ماجرای بزرگداشت حکیم نظامی این حساسیت را برای ما ایجاد کرد که در این زمینه گام‌های محکم‌تری برداریم.

در این نشست غلامرضا خوش‌اقبال، دبیر اجرایی برنامه یادشده، گفت: گرامیداشت ادبیات ایران که دارای ابعاد فرافرهنگی است می‌تواند جایگاه ایران را در منطقه و بین‌الملل تغییر دهد. 

وی با بیان اینکه نگرشی که در آذربایجان ایجاد شده بود موجب شد برای بزرگداشت نظامی برنامه‌ریزی متعددی صورت بگیرد، افزود: قرار است برنامه‌های متعددی در این هفته اجرایی شود. 

به گفته مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، دستگاه‌های متعددی در این بخش همکاری داشتند تا این هم‌افزایی موجب شود که تمام ارگان‌های دست‌اندرکار این بخش همکاری لازم را داشته باشند، از این‌رو ستاد استانی هفته گرامیداشت هفته نظامی در فارس تشکیل شد.

وی در ادامه، عنوان کرد: دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی مختلفی در این برنامه همکاری لازم را داشتند تا استان فارس به عنوان قطب ادبیات بتواند هفته گرامیداشت نظامی را متفاوت‌تر از سایر مناطق کشور برگزار کند. 

گرامیداشت نظامی تا نیمه اردیبهشت در شیراز ادامه دارد
دبیر اجرایی هفته گرامیداشت نظامی با بیان اینکه برنامه‌ها به این مناسبت از ١۵ تا ٢١ اسفند جاری برگزار خواهد شد، گفت: با این حال برنامه‌های گرامیداشت حکیم نظامی تا نیمه اردیهبشت 1400 بعنی هفته شیراز ادامه خواهد داشت. 


وی اضافه کرد: پویش نظامی‌خوانی در استان فارس به این مناسبت برگزار خواهد شد و تمامی باشگاه‌های کتابخوانی در استان فارس در این پویش همکاری خواهند کرد. این در حالی است که شاهد رونمایی از کتب مختلفی در این حوزه خواهیم بود.

در این نشست خبری، دبیر علمی هفته گرامیداشت نظامی هم عنوان کرد: این هفته در کل کشور و با هماهنگی صورت گرفته خارج از کشور نیز این برنامه‌ها برگزار خواهد شد.

زهرا ریاحی زمین به تشریح برنامه‌های علمی دانشگاه شیراز در این خصوص پرداخت و افزود: انجمن ترویج فرهنگ دانشگاه شیراز ، اداره کل فرهنگ  و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های متولی در این بخش همکاری لازم را داشته و طی ۴۵ روز گذشته برنامه‌های علمی تدوین شده و هم‌زمان با آغاز هفته گرامیداشت نظامی همایش‌های علمی این هفته نیز آغاز خواهد شد. برنامه‌ای با عنوان «هفت شب هفت سخنران» با حضور اساتید دانشگاه‌های داخلی و خارجی نظیر شبراز، همدان، ترکیه ، آذربایجان و ... برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است که نظامی‌خوانی نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در این هفته اجرا خواهد شد. 

به گفته ریاحی زمین، همه سخنرانی‌هایی که در این هفته تدوین شده است براساس این هدف بوده که بتوان نظامی را بیشتر در جامعه ترویج داد و این حکیم را بیش از گذشته در کشور و استان معرفی کرد. 

برنامه‌های علمی هفته گرامیداشت نظامی مجازی است
وی ادامه داد: تمامی برنامه‌های علمی هفته گرامیداشت نظامی مبتنی بر فضای مجازی است و علاقه‌مندان درون استانی و برون استانی می‌توانند از این ظرفیت بهره‌برداری کنند. 

در ادامه نام‌گذاری هفته گرامیداشت نظامی از سوی دبیر علمی این رویداد در استان فارس اعلام شد. این برنامه‌ها شامل شب اول نگار قلم، شب دوم منشور اقبال، شب سوم گنج حکمت، شب چهارم شب هفت نقش، شب پنجم افسانه‌های مهرانگیز، شب ششم پیک سخن و در شب هفتم سیاحان فلک نام‌گذاری شده است.

در این نشست، پوستر استان فارس به‌مناسبت هفته گرامیداشت حکیم نظامی رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها