سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
نقد و بررسی «مشروطه ایران به روایت آرشیو عثمانی»

«مشروطه ایران به روایت آرشیو عثمانی» در سایت نیمروز و به صورت برخط بررسی و نقد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «مشروطه ایرانیبه روایت آرشیو عثمانی» نوشته حسن حضرتی با حضور دکتر علیرضا ملایی توانی، منتقد و نویسنده کتاب با دبیری امیرحسین صدیقی به صورت برخط در سایت نیمروز بررسی و نقد می‌شود.

بررسی و نقد کتاب «مشروطه ایرانی به روایت عثمانی» سه‌شنبه سوم اسفند ساعت 20 برگزار خواهد شد.

کتاب «مشروطه ایران به روایت آرشیو عثمانی» نوشته حسن حضرتی در 255 صفحه به بهای 86 هزار تومان از سوی نشر لوگوس منتشر شده است. مولف در مقدمه کتاب با اشاره به اهمیت آرشیو عثمانی درباره رویدادها و وقایع تاریخ ایران می‌نویسد: «گنجینه گران‌سنگی از اطلاعات ذی‌قیمت در اسناد ترکی آرشیو عثمانی درباره تاریخ ایران وجود دارد که هنوز محققان ایرانی از آنها بی‌‏اطلاع‏‌ هستند. قرار گرفتن این اسناد در اختیار پژوهشگران ایرانی می‌‏تواند به تحقیقات تاریخی ایرانی کمک شایانی بکند. چنان‌که تحقیقات تاریخی در ایران، از تیموریان تا پهلوی، سخت نیازمند بهره‌‏مندی از اسناد آرشیو عثمانی است.


                   

بدون دسترسی به این اسناد، دیگر سخت می‌‏توان حرف و سخن تازه‌‏ای بیان کرد. به‌ دلیل محدودیت‌‏های مهارتی و زبانی، هنوز بسیاری از پژوهشگران حرفه‌‏ای تاریخ در داخل و خارج ایران به سراغ آرشیو عثمانی نرفته‌‏اند. بنابراین، به همان اندازه که از آرشیوهای انگلیس، فرانسه، هلند و آمریکا در مطالعات مربوط به ایران استفاده می‌‏شود، از اسناد آرشیو عثمانی استفاده نشده است. آنچه تاکنون به‌صورت جسته‌وگریخته به این آرشیو رجوع شده، فقط برای استفاده از اسناد فارسی آن بوده است؛ از این‌رو لازم بود به‌رغم مشکلات زیاد به سمت اسناد ترکی آرشیو عثمانی رفت. کتاب «مشروطه ایران به روایت آرشیو عثمانی» تلاشی برای بازخوانی اسناد ترکی آرشیو عثمانی از مشروطه ایران است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها