سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
«من و مامان و دوچرخه بابام» نقد و رونمایی شد

آیین رونمایی و نقد کتاب «من و مامان و دوچرخه بابام» با حضور نویسنده و منتقد اثر به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، آیین رونمایی و نقد کتاب «من و مامان و دوچرخه بابام» با حضور زهرا فردشاد نویسنده اثر و سعید حسام‌پور منتقد و عضو هیات علمی بخش زبان و ادبیات فارسی و رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز، مهدی ظهرابی معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس، در سالن کتابدار کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز به صورت مجازی برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، سعید حسام‌پور ضمن ابراز خرسندی از اینکه کتابی در حوزه کودک و نوجوان نقد و رونمایی می‌شود، عنوان کرد: جنگ و همه سختی‌ها و بلایایی که با خود به همراه دارد همواره بشر را آزار داده است و این کتاب در لحظه‌هایی شروع می‌شود که صدام جنگ را شروع می‌کند و ایران وارد 8 سال جنگ تحمیلی می‌شود.
 
به گفته حسام‌پور، نویسنده در این داستان تلاش می‌کند به مخاطب بگوید جنگ به هیچ‌کس رحم نمی‌کند و همه را آزار می‌دهد. نویسنده به خوبی توانسته جنگ را به تصویر بکشد و پیام خود را به شایستگی منتقل می‌کند و مخاطب را با داستان‌ها، ماجراها، جذابیت‌ها و شیطنت‌هایش همراه می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، جملات کوتاه و سرعت روایت مناسب را از نکات مثبت این داستان برشمرد و گفت: این عوامل مخاطب را آزار نمی‌دهد و مخاطب هنگام خواندن کتاب با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کند.
 
رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز با اشاره به دو زبانه بودن مادر داستان عنوان کرد: فارسی و عربی صحبت کردن نقش مادر داستان به جذابیت بیشتر کتاب کمک می‌کند، البته گاهی باعث دست‌انداز می‌شود. نویسنده از این ظرفیت بهتر و بیشتر می‌توانست استفاده کند.
 
حسام‌پور با اشاره به نقش طنز در ادبیات داستانی بیان کرد: ما فکر می‌کنیم وقتی موضوع جنگ است باید جدی بنویسیم در حالی که می‌توان از ظرفیت طنز زبان فارسی استفاده کنیم تا این موضوع برای کودکان و نوجوانان جذاب‌تر شود.
 
منتقد اثر با اشاره به تقابل عجیب نقش مادر عنوان کرد: مادر شخصیت اصلی داستان در یک تضاد بسیار بزرگ گرفتار شده است. برادرش در میان نظامیانی است که علیه ایران می‌جنگند و شوهرش در دفاع از ایران در حال جنگ است. به تصویرکشیدن این تقابل از جنبه‌های مثبت و بحران‌ساز این کتاب است. هم‌چنین تقابل دنیای کودکانه و دنیای بزرگسالان به جذابیت داستان کمک کرده است.
 
حسام‌پور ادامه داد: در بخشی از کتاب اتفاقات و و تصادفاتی رخ می‌دهد که خوب نقش نبسته‌اند و در کنار آن تصویر خوبی از ارتباط کودک با فرمانده پاسگاه شکل می‌گیرد که از نقاط قوت داستان است.
 
زهرا فردشاد نویسنده کتاب نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت زبانی و طنز، عنوان کرد: در جامعه ما مرسوم است که لهجه‌های اقوام مختلف گاهی مورد تمسخر قرار گیرد، از این جهت بود که این موضوع را دست‌مایه طنز داستان قرار ندادم.
 
فردشاد در خصوص زود بزرگ شدن شخصیت اصلی داستان عنوان کرد: کودکان زمان جنگ زود بزرگ شدند زیرا جنگ را تجربه کردند و در آن سختی‌ها و مشقت‌ها خیلی زودتر از سن‌شان رشد کردند و هم‌چنان آن سختی‌ها را همراه خود دارند.
 
یادآور می‌شود: در پایان این نشست از کتاب «من و مامان و دوچرخه بابام» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها