دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴
کتاب شعر «به رسم پنجره‌ها» در شیراز نقد و رونمایی شد

آیین مجازی رونمایی و نقد کتاب «به رسم پنجره‌ها»، مجموعه رباعی سروده محمدعلی سالاری در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، آیین مجازی رونمایی و نقد کتاب «به رسم پنجره‌ها» با حضور محمدعلی سالاری، شاعر این کتاب، امیرهمایون یزدان‌پور و منصور پیروزان منتقدان این اثر و جمعی از شاعران شیرازی، یکشنبه شب در سالن کتابدار اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس برگزار شد.
 
محمدعلی سالاری شاعر کتاب «به رسم پنجره‌ها» در این نشست با اشاره به اینکه اشعار این کتاب بیشتر دل مشغولی‌ها و دغدغه‌هایش است، گفت: امیدوارم حرف‌های این کتاب از جمله آثاری باشد که به دل مخاطب می‌نشیند.
 
وی اضافه کرد: کتاب شامل ۱۴۰ رباعی است که بیشتر آن‌ها در موضوع اجتماعی و دیگر شعرها با محتوای عاشقانه سروده شده است.
 
امیرهمایون یزدان‌پور، شاعر و ادیب شیرازی نیز در این دیدار با اشاره به کتاب به «رسم پنجره‌ها» عنوان کرد: محمدعلی سالاری در اوایل کار به شعر سپید تمایل داشت که برخی از اشعار او به سبک هایکو و برخی دیگر به طرح‌واره شبیه بود. اما وی در ادامه فعالیت‌های ادبی خود با رجعت به شعر کلاسیک، طرح‌ها و شعرهای خود را به قالب رباعی برد.
 
یزدان‌پور با بیان اینکه نوآوری در اشعار محمدعلی سالاری موج می‌زند، گفت: شیوه شاعر این است که حرف‌هایش تکراری نیست. زبان نو و خلاقانه ایجاد می‌کند؛ هرچند مضمون‌های برخی تکراری هستند. لحظه‌های اتفاقی در شعر محمدعلی سالاری در مصرع سوم و چهارم رخ می‌دهد و در رباعی‌های او مانند غزل، ارتباط عمودی و افقی وجود دارد.
 
وی با اشاره به بسامد واژگان در شعر سالاری افزود: در این کتاب از واژه‌های آینه، چشم، دل، نقاب، شب، کفن، تبر، زندگی، کوچه آب، مهتاب، رسم، مرگ، سایه و... بسیار استفاده شده است. هم‌چنین برخی ترکیب‌های نو هم‌چون گل سکوت، مترسک نگاه، گریه کلاغ، کفن روز، قرص حاشا، فرصت چشم، گلدان تهی، آرامش میز زندگی و ... در اشعار او وجود دارد.
 
منصور پیروزان نیز در این نشست بیان کرد: امروز از شاعری پرتوان صحبت می‌کنیم که مهارت ویژه‌ای در رباعی‌سرایی دارد. محمدعلی سالاری با رباعیات خود باعث شد من هم به رباعی‌نویسی ترغیب شوم. در شعر او نمادهای بسیاری از روزگار و جهان پیرامون دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها