چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
«نقالی و نقاشی»؛ از تعزیه تا پرده‌خوانی

کتاب «نقالی و نقاشی» با عنوان فرعی «نگاهی به هنرهای سنتی ایرانیان (شنیداری و دیداری)» نوشته محسن زارع از سوی نشر نشانه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محسن زارع در کتاب «نقالی و نقاشی: نگاهی به هنرهای سنتی ایرانیان(دیداری و شنیداری)» که به تازگی به همت نشر نشانه به چاپ رسیده است، به پژوهش، بررسی و تحلیل در حوزه هنر در بخش‌های مختلف می‌پردازد.

کتاب شامل چهار فصل به نام‌های «نمایش‌های سنتی در ایران»، «تعزیه»، «نقاشی قهوه‌خانه‌ای» و «پیکرنگاری درباری» است. «پیشینه هنر نمایش در ایران»، «نقالی»، «نفوذ و تاثیر نقالی در میان مردم»، «نقال»، «پرده و پرده‌خوانی»، «تعزیه‌گردان»، «محتوا و موضوع تعزیه»، «موسیقی تعزیه»، «هنرمندان برجسته‌ی نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای»، «حسن اسماعیل‌زاده» و «علی‌اکبر لرنی» از جمله بخش‌های کتاب «نقالی و نقاشی» به شمار می‌آیند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای نوعی نقاشی ذهنی و خیالی متکی بر احساس و برداشت‌های هنرمند از بن‌مایه‌های داستان‌های حماسی و ملی ایرانیان و داستان‌های مذهبی و نیز واقعه‌ی تاریخی روز عاشورا است.

روشن‌تر این‌که این نقاشی مقارن با جنبش مشروطیت، بر اساس سنت‌های هنر مردمی و دینی، به دست هنرمندان مکتب ندیده رشد کرد و به بارزترین جلوه‌هایش در عصر پهلوی رسید و با گذشت زمان جایگاه عمیق‌تری بین مردم یافت. 

هر چند نواقصی وجود دارد اما هم‌اکنون به عنوان جریانی پویا در هنر نقاشی کشور، شاگردان بسیاری را تربیت می‌کند و مخاطبان زیادی دارد.»

کتاب «نقالی و نقاشی: نگاهی به هنرهای سنتی ایرانیان (شنیداری و دیداری)» نوشته محسن زارع، در 148 صفحه، به قیمت 75 هزار تومان، در قطع رقعی و جلد شومیز، به همت نشر نشانه راهی بازار کتاب شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها