یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
نشست نقد و بررسی کتاب «فرمانده پیشتاز» در ارومیه برگزار شد

همزمان با نمایشگاه مجازی کتاب استان آذربایجان‌غربی، نشست نقد و بررسی کتاب «فرمانده پیشتاز» نوشته مصطفی قلیزاده علیار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان غربی، نشست نقد و بررسی کتاب «فرمانده پیشتاز» صبح امروز 12 دی‌ماه سالجاری در محل اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان برگزار شد.

در این نشست که با حضور «لیلا سپهری» مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس آذربایجان‌ غربی برگزار شد، «بهرنگ منتخبی» کارشناس نقد در خصوص نقاط قوت و ضعف این کتاب به ارائه دیدگاه‌های خود پرداخت.

مصطفی قلیزاده علیار‌، نویسنده کتاب فرمانده پیشتاز نیز ضمن پاسخ به سوالات منتقد به نحوه شکل‌گیری این کتاب و نامگذاری آن اشاره کرد و گفت: شهید حمید باکری یکی از رزمندگان دفاع مقدس بود که در فتح خرمشهر نقش مهم و اثرگذاری داشت و دلیل نامگذاری این کتاب نیز مکالمه ای بین شهید حمید باکری و فرمانده شهید احمد کاظمی است که در عملیات فتح خرمشهر حمید باکری خطاب به سردار شهید کاظمی می‌گوید «ما می‌خواهیم پیشتاز باشیم» یعنی اولین گردانی باشیم که پا می‌گذارد در خرمشهر که اینگونه نیز شد و شهید احمد کاظمی نیز تصدیق و تایید کرد که حمید باکری با اراده خدایی‌اش گردانش نخستین گردان فاتح خرمشهر بود.

قلیزاده افزود: سردار شهید حمید باکری از فرماندهان عملیات بیت‌المقدس بود و من با تکیه بر خاطرات همرزمان و دوستان حمید باکری به تبیین نقش وی در آزادسازی خرمشهر پرداختم. این کتاب ابتدا داستان زندگی شهید باکری از بدو تولد تا شهادت را به تصویر می‌کشد و سپس دلاوری‌ها و رشادتهای او در میدان جنگ را شرح می‌دهد.

قلیزاده علیار گفت: شهید باکری با اینکه زندگی دنیوی‌اش بیش از ۲۸ سال نبود اما به لحاظ فکری و بینش اجتماعی و سیاسی مثل یک دانشمند ۶۰ ساله پخته‌تر بود و نسبت به انقلاب و امام اعتقادی راسخ داشت و در این راه از همه چیز گذشت و جانش را هم فدا کرد.

این نویسنده کتاب زندگی شهید باکری افزود: در دهه هشتاد و بیست سال بعد از شهادت حمید باکری، سخنی سخیف و بی‌منطق به این شهید نسبت داده شده که اصلا درست نیست و سند هم ندارد و برخی افراد بیماردل و یا ساده لوح بدون تحقیق آن را تکرار می‌کنند و آن اینکه از زبان شهید حمید باکری به دروغ گفتند: «بعد از جنگ رزمندگان سه گروه می‌شوند، گروهی پشیمان می‌شوند، گروهی چنان و گروهی چنین ...دعا کنید همگی شهید شویم!» که انتساب این حرف صد در صد دروغ و بهتان به شهید حمید باکری است.

وی ادامه داد: این کتاب با محوریت فرماندهی سردار شهید حمید باکری در عملیات بیت المقدس (آزادسازی خرمشهر) است که در سال 1396 به همت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان آذربایجان غربی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها