سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
وب‌نشست نقشه‌های مفهومی در واژه‌گزینی برگزار می‌شود

پنجمین وب‌نشست تخصصی واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی از سوی مرکز نشر دانشگاهی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ پنجمین وب‌نشست تخصصی واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی با موضوع «نقشه‌های مفهومی در واژه‌گزینی» ساعت 18 تا 20، روز چهارشنبه 8 دی‌ماه با سخنرانی فرزانه سخایی عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به همت مرکز نشر دانشگاهی و با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی و انجمن زبان‌شناسی ایران برگزار می‌شود.

«نقشه مفهومی ابزاری نگاشتاری است برای سازماندهی و بازنمود دانش که روابط معنادار میان مفاهیم را با استفاده از گره‌ها و خطوط پیوندی که برچسب‌گذاری می‌شوند، نشان می‌دهد. درواقع نقشه‎ مفهومی در اصطلاح‎‎‌شناسی از این نظر که درک مفهوم و شبکه مفهومی را ساده‌‎‎تر می‌‎‎کند، می‌تواند حائز اهمیت باشد. به‎‎‌نظر می‌‎‎رسد استفاده از نقشه مفهومی می‎‌‎تواند نقش مؤثری در معادل‌‎‎گزینی و تعریف‌‎‎نگاری اصطلاحات داشته باشد.

در این نشست قصد داریم ضمن معرفی نقشه مفهومی و خاستگاه آن به بررسی کاربرد آن در «کار اصطلاح‎‎شناسی» بپردازیم و به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه می‎‎‌توان از این ابزار شناختی- آموزشی در کار اصطلاح‎‌‎شناسی و واژه‎‎‌گزینی به‌‎‎صورتی مؤثر بهره برد.

علاقه‌مندان برای شرکت در نشست‌های واژه‌گزینی که با همکاری مرکز نشر دانشگاهی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و انجمن زبان‌شناسی ایران برگزار می‌شود می‌توانند از لینک زیر استفاده کنند:
https://online.itland.org/b/37g-o0u-vbz-btm

شرکت در نشست‌ها برای همه علاقه‌مندان به ترجمه، ویراش و زبان‌شناسی آزاد و رایگان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها