چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
«تروریست‌ها» منتشر شد

مجموعه نمایشنامه «تروریست‌ها» نوشته مرتضی لطیفی‌نظامی، به همت انتشارت افراز روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ کتاب «تروریست‌ها» تازه‌ترین اثر مرتضی لطیفی‌نظامی و شامل چهار نمایشنامه است که در روزهای گذشته از سوی انتشارات افراز به چاپ رسیده است.

مرتضی لطیفی‌نظامی در این کتاب سعی دارد تا در قالب نمایشنامه، از تروریست بگوید و با بررسی آن، دیدگاه‌های سلطه‌گر در این حوزه را به چالش بکشد.

در مقدمه کتاب آمده:
«مفهومی که امروزه از پدیده تروریسم و کلمه «تروریست» در اذهان عمومی جا افتاده، محصول روایتی است که در طول سال‌های متمادی از طرف رسانه‌ها و دیگر وسائل ارتباطات جمعی کشورهای سلطه‌گر تکرار شده و می‌شود.
در خلال انقلاب کبیر فرانسه هنگامی که این واژه در فرهنگ روز وارد شد، دولت‌هایی، کشورهای در حال جنگ با خود را با این واژه متهم کردند و طبیعتا دولت‌های «تروریست» هم مقابله به‌مثل نمودند. علاوه بر این بسیاری از کشورها برای توجیه شکنجه، زندان و حتی حذف فیزیکی مخالفان داخلی خود از چنین برچسبی برای سرکوب دگراندیشان و مخالفان خود استفاده کردند.

در زمان‌های نزدیک‌تر به ما هم برای بعضی از قدرت‌ها استفاده از کلمه «تروریست» به دستاویزی برای توجیه تجاوز و اشغال دیگر کشورها تبدیل شده است. درست بخاطر جا افتادن ساختگی مفهوم این کلمه در اذهان عمومی، چنین روندی توانسته با اعتراض ناچیز و بی‌تفاوتی افکار عمومی جهانی به‌راحتی ادامه یابد. انگیزه و امید نویسنده‌ی این نمایشنامه‌ها برانگیختن بازاندیشی و غور درباره‌ی این موضوع و سوء‌استفاده‌ای است که اشغالگران از مفهوم تروریسم و کلمه «تروریست» انجام می‌دهند.»

در بخش‌هایی از این متن می‌خوانیم:
«مرد خارجی: چرا الان اومدی؟ ... بگو!... چرا؟... اگه کاری داری بگو ولی زود بگو چون کار دارم.
دوست: چرا زود؟... دیگه هیچ وقتی واسه‌ی من نداری؟
مرد خارجی: برای تو تمام فردا رو وقت داشتم، ولی امروز نه!
دوست: ولی فردا خیلی دیره... بعد از اون چیزائی که دیشب برام گفتی نمی‌تونستم تا فردا صبر کنم... اصلا نمی‌تونستم... نه اصلا
مرد خارجی: مگه دیشب چه گفتم که با چیزهایی که قبلا گفته بودم فرق داشتن؟... چی؟... بگو چی؟...
دوست: بعضی چیزا... ولی... نوع گفتنشون...»

مرتضی لطیفی‌نظامی، نویسنده، مجسمه‌ساز و نقاش، متولد سال 1322 در تهران و مقیم ایتالیا است. کتاب «تروریست‌ها» نوشته مرتضی لطیفی‌نظامی، در 165 صفحه، به قیمت 65 هزار تومان، در قطع رقعی، جلد شومیز و از سوی انتشارت افراز به کتاب‌فروشی‌ها رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها