یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
روایت تاریک‌ترین دوره‌های تاریخ اروپا‌ به زبان طنز در «تاریخچه‌ی تراکتورها به اوکراینی»

«تاریخچه‌ی تراکتورها به اوکراینی» نوشته مارینا لویتسکا رمانی است که در آن یک رقابت و دعوای خانوادگی سبب برملا شدن اسرار خانوادگی و پرده برداشتن از یک دوره‌ پنجاه ساله می‌شود؛ دوره‌ای که از تاریک‌ترین دوره‌های تاریخ اروپاست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان «تاریخچه تراکتورها به اوکراینی» نوشته مارینا لویتسکا داستان دو خواهر به نام‌های ورا و نادژدا است که باید یک عمر کل‌کل را کنار بگذارند تا پدرشان را از دست والنتینای پولکی نجات دهند.

هیچ چیز والنتینا را که یک دختر جوان زیباروست، از رسیدن به رویای ثروتمندشدن باز نمی‌دارد. اتحاد خواهرها برای به زور بیرون کردن والنتینا، اسرار خانوادگی را برملا می‌کند و از یک دوره‌ پنجاه ساله که از تاریک‌ترین دوره‌های تاریخ اروپاست پرده برمی‌دارد و آن‌ها را به روزهایی برمی‌گرداند که ترجیح می‌دادند فراموش‌شان کنند.

این رمان، یک درام خانوادگی است که با زبان طنز، هم مشکلات خانوادگی را باز می‌کند و هم سری به وقایع تاریخی بخشی از اروپا می‌زند.

در بخشی از این رمان آمده:
«دو سال بعد از مرگ مادرم، پدرم عاشق مطلقه‌ی بورِ لوندی شد که اهل اوکراین بود. پدرم هشتاد‌و‌چهار ساله بود و او سی‌و‌شش ساله. زنه مثل نارنجک صورتیِ نرم و پف‌کرده‌ای وسط زندگی‌مان ترکید، چرک‌آب را هم زد، لِرد خاطرات دورریخته را بالا آورد و ارواح فامیل را حسابی در گور لرزاند.»


مارینا لویتسکا، نویسنده این رمان، دوازدهم اکتبر ۱۹۴۶ در اردوگاه پناهندگانِ جنگ جهانی دومِ شهر کیه‌ در آلمان متولد شد. یک‌ساله که بود، خانواده‌اش سرانجام توانستند به انگلستان مهاجرت کنند. تاریخچه‌ی تراکتورها به اوکراینی اولین رمان اوست که سال ۲۰۰۵ با عنوان «A Short History of Tractors in Ukrainian» منتشر شد؛ این کتاب در همان سال انتشارش برنده جایزه «اوری من وودهاوس» شده و در بین نامزدهای دریافت جایزه من بوکر و اورنج قرار گرفت.

چاپ نخست رمان «تاریخچه‌ی تراکتورها به اوکراینی» نوشته مارینا لویتسکا با ترجمه خاطره کردکریمی با جلد شومیز، کتابی ۳۱۲ صفحه‌ای است که به قیمت ۷۸ هزار تومان از سوی نشر برج چاپ شده است. این کتاب پیش از این با عنوان «تاریخچه مختصر تراکتورها در اوکراین» با ترجمه رضا عابدین‌زاده و وحید پورجعفری توسط نشر قطره نیز چاپ شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها