دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
چالش‌های تاریخ‌ورزی در ایران امروز/ از تاریخ‌نگاری ایرانی تا آسیب‌شناسی روش‌های آموزش تاریخ

کتاب «چالش‌های تاریخ‌ورزی در ایران امروز» نوشته علیرضا ملائی‌توانی پژوهشی برای چاره‌اندیشی درباره دانش و رشته تاریخ، از آزادی‌های مدنی و تاریخ نگاری ایرانی تا آسیب‌شناسی روش‌های آموزش تاریخ و مسئله اشتغال دانش آموختگان تاریخ است که به تازگی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «چالش‌های تاریخ‌ورزی در ایران امروز» نوشته علیرضا ملائی‌توانی از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد. این کتاب پژوهشی است برای چاره‌اندیشی درباره دانش و رشته تاریخ، از آزادی‌های مدنی و تاریخ‌نگاری ایرانی تا آسیب‌شناسی روش‌های آموزش تاریخ و مسئله اشتغال دانش آموختگان تاریخ و ...

در پشت جلد کتاب آمده است: «این اثر در واقع مقدمه‌ای بر چالش‌شناسی رشته تاریخ است؛ چالش‌هایی که می‌تواند از هدف‌گذاری‌های آموزشی و مدیریت رشته تاریخ در دانشگاه‌های ایران آغاز شود و تا مرزهای دفاع از حقیقت در پژوهش‌های تاریخی گسترش یابد. البته شناسایی و فهم همه چالش‌ها نه ممکن است و نه در این مجال می‌گنجد، اما نگارنده کوشیده است دریچه‌ای به سوی برخی از مسئله‌های این رشته و دانش‌آموختگانش بگشاید.»

علیرضا ملائی‌‌توانی در سال ۱۳۴۹ در قزوین به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در قزوین و دوره‌ دبیرستان را در تنکابن به اتمام رساند. با ورود به دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۷ در رشته‌ تاریخ به تحصیل پرداخت و به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۵ و ۱۳۷۹ در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته‌ تاریخ از دانشگاه فردوسی مشهد و مقطع دکتری رشته‌ تاریخ ایران اسلامی از دانشگاه شهید بهشتی فارغ‌التحصیل شد. او سابقه‌ تدریس در دانشگاه‌های ارومیه، پیام نور، مؤسسه‌ آموزش عالی باقرالعلوم و پژوهشکده‌ امام خمینی و انقلاب اسلامی را دارد و همچنین عضو  سابق هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه ارومیه، استاد مدعو دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. 

ملائی‌توانی تا کنون کتاب‌هایی چون «ایران و دولت ملی در جنگ جهانی اول»، «مشروطه و جمهوری: ریشه‌های نابسامانی نظم دمکراتیک در ایران (۱۲۸۴ – ۱۳۰۵)»، «مجلس شورای ملی و تحکیم دیکتاتوری رضا شاه، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی»، «درآمدی بر روش پژوهش در تاریخ»، «زندگینامه سیاسی آیت الله طالقانی، تهران»، «از کاوه تا کسروی: نقد رفتارها و باورهای دینی ایرانی­‌ها»، «گفتمان تاریخ‌نگاری رسمی دوره پهلوی پیرامون رضاشاه»، «تاریخ شفاهی بمباران شیمیائی سردشت» و... را به چاپ رسانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها