دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
دومین وب‌نشست تخصصی اصطلاح‌شناسی و واژه‌گزینی برگزار می‌شود

وب‌نشست « واژه و اصطلاح» از سری نشست‌های تخصصی اصطلاح‌شناسی و واژه‌گزینی با سخنرانی دکتر محمدرضا رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ دومین وب‌نشست تخصصی اصطلاح‌شناسی و واژه‌گزینی با عنوان «واژه و اصطلاح»، ساعت 18 تا 20، روز چهارشنبه 17 آذر با سخنرانی محمدرضا رضوی، عضو هیات علمی پژوهشکده واژه‌گزینی برگزار می‌شود.

واژه‌هایی که به حوزه‌ای از دانش بشری تعلق دارند اصطلاح (term) نامیده می‌شوند، نظیر اصطلاحات فیزیک، شیمی، روانشناسی، نجوم، ریاضیات و بسیاری از حوزه‌های تخصصی دیگر. موضوع علم اصطلاح‌شناسی (terminology) مطالعه اصطلاحات تخصصی علوم و دانش‌های گوناگون بشری است. 

بخشی از هر زبان که کلمات و قواعد ساختن آن‌ها در آن قرار دارند، واژگان (lexicon) نامیده می‌شود. واژگان ذهنی گنجینه‌ای از کلمات یک زبان است در ذهن سخنگویان آن. هر زمان سخن می‌گوییم به این واژگان دسترسی داریم و کلمه یا واژه‌ای را از آن برمی‌گزینیم و به‌کار می‌بریم. در کنار انبوهی از واژه‌های عمومی که به‌طور روزمره بر زبان جاری می‌کنیم، اصطلاحات علمی نیز بخش عظیمی از واژگان زبان را تشکیل می‌دهند. اما آیا بین واژه‌های عمومی و واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی تفاوتی وجود دارد؟ آیا معیاری برای تشخیص یک اصطلاح در متن زبان وجود دارد؟ در تدوین فرهنگ‌ها و واژه‌نامه‌های تخصصی چگونه از میان تعداد بی‌شماری واژه، اصطلاحات تخصصی را انتخاب کنیم؟ در آموزش علم و انتقال دانش یا خواندن متن تخصصی چگونه اصطلاحات یک رشته را از واژه‌های عمومی تشخیص دهیم؟

در این وب‌نشست به شکل مبسوط به پرسش‌های بالا پرداخته خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند در زمان برگزاری، با استفاده از آدرس زیر در نشست حضور یابند:
https://online.itland.org/b/37g-o0u-vbz-btm

حضور در نشست برای همه علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها