یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
تولید و انتشار کتاب‌های ویژه معلولان دچار ضعف است

مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین در نشست نقد و بررسی کتاب «کتاب‌های ویژه معلولان» گفت: کتاب و نیاز به یادگیری یکی از نیازهای معلولان است و با توجه به انواع معلولیت‌ها، نیاز است که هر کدام از این افراد مطابق نیاز خود به کتابی که برایشان مناسب است دسترسی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نشست نقد و بررسی کتاب «کتاب‌های ویژه معلولان: بررسی انواع کتاب برای گروه‌های دارای معلولیت» با حضور مریم قاسمی نویسنده اثر و محمد نوری مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین به صورت مجازی و به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مریم قاسمی نویسنده کتاب در مورد سوابق خود گفت: این چهارمین کتاب من در حوزه معلولان است و پیش از این نیز کتاب‌هایی در حوزه اشتغال معلولان، ورزشکاران معلول و فیلم‌های معلولین نیز نوشته بودم.

وی ادامه داد: علاوه بر این، چند سالی است که در حوزه نابینایان و معلولان مشغول به فعالیت هستم.

این نویسنده همچنین در مورد کتاب «کتاب‌های ویژه معلولان» بیان کرد: در کتاب سعی کردم انواع منابع اطلاعاتی در حوزه معلولان را جمع‌آوری کنم و کتاب‌های مناسب هر دسته از معلولان را معرفی کردم.

قاسمی اضافه کرد: از جمله انواع منابع معرفی شده در کتاب می‌توان به کتاب‌های بی‌کلام که از انواع کتاب‌های مصور هستند و برای سال‌های اولیه زندگی افراد کم توان ذهنی مناسب هستند، کتاب‌های حسی- لمسی که برای کودکان کم‌بینا و نابینا استفاده می‌شوند، کتاب‌های ویژه زبان اشاره که به صورت فیلم برای افراد ناشنوا مناسب‌سازی شده، کتاب‌های درشت خط برای استفاده افراد کم‌بینا و همچنین کتاب‌های بریل و گویا که بیشتر مردم با آن‌ها آشنایی دارند، اشاره کرد.
 

در ادامه این نشست، محمد نوری، مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین در مورد اهمیت طبقه‌بندی درست معلولان گفت: در کشور ما طبقه‌بندی درستی از معلولان ارائه نشده، به طوری ما تنها 5 گروه معلول اصلی را طبقه‌بندی کرده‌ایم؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورها، معلولان به حدود دویست گروه تقسیم‌بندی می‌شوند و نیازسنجی خاصی در مورد مسائل مختلف آن‌ها انجام شده است.

مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین افزود: کتاب و نیاز به یادگیری نیز یکی از نیازهای معلولان است و با توجه به انواع معلولیت‌ها، نیاز است که هر کدام از این افراد مطابق نیاز خود به کتابی که برایشان مناسب است، دسترسی داشته باشند؛ در حالی که ما در تولید انواع منابع برای معلولان با حد مطلوب فاصله زیادی داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها