سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
وب‌نشست «مفاهیم نظری» در حوزه اصطلاح‌شناسی متون علمی برگزار می‌شود

وب‌نشستی با سخنرانی فرشید سمایی از ساعت ۱۸ تا ۲۰ چهارشنبه (۱۰ آذرماه) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نخستین وب‌نشست از سلسله‌ نشست‌های تخصصی اصطلاح‌شناسی و واژه‌گزینی مرکز نشر دانشگاهی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با عنوان «مفاهیم نظری»، برگزار می‌شود.

این وب‌نشست، روز چهارشنبه، 10 آذرماه از ساعت 18 تا 20 در قالب مجازی، برگزار می‌شود و فرشید سمایی، مدرس پژوهشکده مطالعات واژه‌گزینی و اصطلاح شماسی در آن، به‌عنوان سخنران حضور خواهد داشت. 

اصطلاح‌شناسی حوزه‌ای میان‌رشته‌ای و چند‌رشته‌ای‌ است. مسأله اصلی این دانش، صورتبندی انواع روابط مفهومی در حوزه‌های اصلی و فرعی علم و فناوری و صنعت است. از این منظر، شیوه‌های نامگذاری مفاهیم و معادل‌یابی و انتخاب برابرنهاد‌های آن‌ها در اصطلاح‌شناسی یک‌زبانه، و اصطلاح‌شناسی چندزبانه اهمیت می‌یابد.

روابط میان مفاهیم و اصطلاحات در ترجمه متون علمی، اعم از علوم محض و مهندسی تا علوم اجتماعی و انسانی بیشتر پدیدار می‌شود. امروزه علم اصطلاح‌شناسی از معادل‌گزینی برای مجموعه واژه‌های مرتبط با هر حوزه فراتر رفته و به تهیه و تدوین انواع بازنمایی‌های مفهومی در قالب داده‌بانک‌های اصطلاحی رسیده است.

اصطلاح‌شناسی علاوه بر اصول و قواعد همگانی و جهانی زبان علم، در برخی از ساحت‌ها جغرافیا‌بنیاد است و منطبق با سیاست‌های زبانی نهاد‌های متولی هر کشور، برای گسترش زبانِ علمِ بومی، شکل می‌گیرد.

علاقمندان برای شرکت در این جلسه می‌توانند از لینک زیر استفاده کنند:

https://online.itland.org/b/37g-o0u-vbz-btm

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها