سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
6 کتابی که هر کارشناس تولید محتوا باید بخواند

خواندن یک کتاب خوب مانند قرض‌گرفتن مغز یک نویسنده است؛ اگر نویسنده، خوب باشد و خوب بنویسد، انگار ما، تمام آن درس‌ها را به‌دست آورده‌ایم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ متاسفانه بیشتر مردم از مطالعه، بالابردن سطح دانش و شروع کردن از صفر گریزانند؛ اما موضوع این است که نیازی نیست حتما از صفر شروع کنید؛ زیرا تجربه‌‌های افراد متخصص به شکل کتاب در اختیار شماست. اگر این سوال که تولید محتوا چیست یا تولید محتوا را از کجا شروع کنیم؟ ذهن شما را مشغول کرده، با ما همراه باشید تا کتاب‌های مفیدی را به شما معرفی کنیم که خواندنش بر هر کارشناس تولید محتوا واجب است.

1. کتاب کارخانه‌ی تولید محتوا
جو پولیتزی یکی از برترین نویسندگان در حوزه‌ی آموزش محتواست. کتاب کارخانه‌ی محتوا، انواع بازاریابی‌های دیجیتال را مورد بررسی قرار داده و به ما ثابت می‌کند که بسیاری از این بازاریابی‌ها ناموفق و بسیار اشتباه است. جو، معتقد است که رمز موفقیت در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، داشتن صبر و استمرار و نیز تولید محتوای خلاقانه و جذاب است.
 


در قسمتی از این کتاب گفته شده:
«اگه محصولی داری که می‌خوای اون رو با دنیا به اشتراک بگذاری، پس باید دنبال افرادِ دست‌به‌نقد باشی. رویکرد سنتی در بازاریابی عمدتا مربوط به تبلیغاته، اما این‌ روز‌ها مردم زیر بهمنی از آگهی‌های تبلیغاتی دفن شدن. این امر باعث شده تا کار بازاریاب‌ها برای دیده‌شدن سخت‌تر از هر زمان دیگه‌ای بشه.
سؤال اینجاست که اگه واقعا تبلیغات دیگه مثل گذشته جواب نمی‌ده، از چه راه دیگه‌ای باید استفاده کرد؟
این واقعیت رو درنظر بگیر که مشتریانِ امروزی به محتوای خلاق جذب می‌شن، نه تبلیغات!»

 
2. بازاریابی به زبان ساده
نویسند‌گان این کتاب، دونالد میلر و جی پترسون بوده و نسل نواندیش آن را منتشر کرده است. این کتاب روش تولید محتوا به کمک داستان‌پردازی را به دیجیتال‌مارکترها آموزش می‌دهد. خوانندگان این کتاب اعتقاد دارند که رمز موفقیت آن، صحبت به زبان ساده و قابل فهم آن است. در جایی از کتاب در مورد خلق محتوا آمده: «وقتی در حال تولید محتوا هستیم دو حالت بیشتر وجود ندارد، یا به کاربران کمک می‌کنیم یا بدتر از قبل، آن‌ها را گیج می‌کنیم؛ یا آهنگی خوش‌نوا می‌سازیم یا سر و صدایی آزاردهنده بر پا می‌کنیم».

3. کتاب قدرت محتوا
این کتاب ارزشمند نیز اثر دیگری از جو پولیتزی‌ست. در این کتاب جو به توضیح انواع اصطلاحات و عبارت مرتبط به تولید محتوا پرداخته و اهمیت شناخت سلیقه‌ی مخاطب را برای ما توضیح می‌دهد. در این کتاب تجربیات و مثال‌هایی از بهترین برندهای دنیا آورده شده و تاکید می‌شود که بازریابی سنتی برای دنیای امروز بی‌مصرف است.

4. کتاب غلط ننویسیم
نوبتی هم باشد، نوبت یک کتاب خوب از یک نویسنده‌ی خوب وطنی‌ست. ابوالحسن نجفی، نویسنده‌ی این کتاب اعتقاد دارد فارسی نوشتن به اندازه فارسی حرف زدن راحت نیست. او در این کتاب بیش از 100 عبارت پرکاربرد فارسی را معرفی و روش صحیح نوشتن‌شان را توصیف می‌کند. حواس‌تان باشد که برای تولید محتوای عالی، به غیر از خلاقیت و داستان‌پردازی نیاز به درست نویسی دارید و غلط‌های املایی و نگارشی به‌هیچ‌وجه از یک کارشناس تولید محتوا پذیرفته نیست.
 


در ادامه، مثالی از کتاب را آورده‌ایم:
«تصفیه در عربی به معنی پاک‌کردن و تصفیه حساب در مواردی به کار می رود که حساب پرداخته و پاک شده باشد و دیگر کسی طلبکار نباشد (این ترکیب برای انتقام و کینه‌جویی در عوام نیز در اختلافات استفاده می‌شود) ولی تسویه به معنای (مساوی‌کردن و یکسان‌نمودن و همسطح‌شدن) و تسویه حساب به معنای ایجاد تعادل و موازنه در حساب است».

5. ماشین محتوا
دن نوریس، به شکلی فوق‌العاده در مورد نوشتن محتوای حرفه‌ای به رشد کسب‌وکارها در این کتاب صحبت کرده و ما را راهنمایی می‌کند. این کتاب با بیانی ساده اشتباهاتی که توسط کسب‌وکارها رخ می‌دهد را توضیح داده و قدم به قدم ما را در ساخت بهترین استراتژی همراهی می‌کند. 
 


دن در قسمت از کتاب اینگونه نوشته است:
«قانون 70-30 می‌گوید تا وقتی مخاطبان زیادی برای مطالب خود ندارید که بتوانید توجه‌ها را به سمت خود جلب کنید، 70 درصد تلاش خود را صف ارائه محتوایی غیر از محتوای اصلی‌تان کنید. این‌گونه محتوا شامل پست‌گذاری مهمان (در دیگر وبلاگ‌ها)، شراکت در تولید محتوا، مصاحبه در دیگر پادکست‌ها، یا تلاش فعالانه‌تر برای ارتقای محتوایتان است. 30درصد باقی‌مانده وقت‌تان باید صرف انتشار محتوای اصلی‌تان در وبلاگ شود.

همین‌که مخاطبان خود را جذب کردید، می‌توانید رویۀ خود را برعکس کرده، 70 درصد توجه خود را صرف محتوای تولیدی خودتان کنید و 30 درصد باقی‌مانده را هم به محتوایی غیر از محتوای اصلی وبلاگ‌تان اختصاص دهید.

نکته این‌جاست که محتوای شما باید توسط افراد جدید دیده شود؛ چون مخاطبان محدود شما به قدر کافی محتوایتان را به‌اشتراک نمی‌گذارند تا نام‌تان سر زبان‌ها بیفتد».

6. محتوای درون‌گرا
جاستین چمپیون در این کتاب مراحل نوشتن یک محتوای حرفه‌ای را مرحله به مرحله به مخاطب آموزش داده و کمک می‌کند تا ایده‌هایتان را پروش دهید و محتوای خلاقانه ایجاد کنید.

سخن آخر
علاوه بر کتاب‌های یاد شده، پیشنهاد می‌کنیم با حضور در یک آژانس دیجیتال مارکتینگ شروع به یادگیری و کارآموزی کرده و نکات آموزش‌داده‌شده در این کتاب‌ها را به‌صورت عملی به کار ببرید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها