سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
خواندن کتاب‌های غیردرسی ذهن کودک را فعال می‌کند

سمیه‌سادات آخشیک، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خوارزمی در نشست مجازی «چگونگی ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه» تصریح کرد: خواندن کتاب‌های غیردرسی می‌تواند به فعال‌‌شدن ذهن کودک کمک کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در نشست مجازی «چگونگی ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه» که ازسوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی برگزار شد، سمیه سادات آخشیک، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خوارزمی گفت: جذابیت ظاهری، محتوایی و تنوع موضوعی را در انتخاب کتاب برای کودکان اهمیت دارد.

وی در مورد سودمندی کتاب‌خواندن برای کودکان بیان کرد: همه ما از سودمندی کتابخوانی برای کودکان و تاثیر آن بر شخصیت کودکان و نوجوانان آگاه هستیم. پژوهش‌های زیادی نشان می‌دهد که جنین شش ماهه نیز می‌تواند از کتاب خواندن، لالایی و حرف‌های پدر و مادر تاثیر بگیرد.

سادات آخشیک تصریح کرد: همچنین پژوهش‌ها به وضوح ثابت می‌کنند که خواندن کتاب‌های غیردرسی می‌توانند به فعال‌شدن ذهن کمک کنند و تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین دانش‌آموزانی که در زمان تحصیل، کتاب‌های غیردرسی مطالعه می‌کردند و سایر دانش‌آموزان وجود دارد.

این استاد دانشگاه پیرامون معیار‌های انتخاب کتاب گفت: در ابتدا توصیه می‌کنم که پدر و مادر معیار‌ها و ارزش‌هایی را که برایشان اهمیت دارد و دوست دارند فرزندشان نیز با این معیار‌ها رشد پیدا کند را بنویسند و بر اساس این ارزش‌ها، سراغ انتخاب کتاب بروند. برای مثال اگر توجه به محیط زیست از ارزش‌های ماست، می‌توانیم کتاب‌هایی با این موضوع برای فرزندانمان بخوانیم تا این ارزش‌ها در وجود آنها نهادینه شوند.

آخشیک اضافه کرد: پدر و مادر‌ها برای انتخاب کتاب، استفاده از فهرست‌های موضوعی معتبر و متخصصان حوزه کودک مثل کتابداران کودک و کتابفروشان متخصص در این حوزه کمک بگیرند و کتاب‌ها را از ناشران و کتابفروشی‌های معتبر خریداری کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، درباره راه‌های ترغیب کودکان به کتاب خواندن گفت: اولین نکته بستر‌سازی برای مطالعه است به این معنا که سعی کنیم گوشه دنجی برای کتاب خواندن در خانه درست کنیم که همیشه چند کتاب برای خواندن در آنجا باشد‌. این در تحریک کنجکاوی کودک موثر خواهد بود. نکته دوم این است که خود پدر و مادر هم باید اهل مطالعه باشند؛ چرا که کودکان رفتار پدر و مادر را تقلید می‌کنند و این بهترین راه برای ترغیب کودکان به مطالعه است. سومین راه تهیه کتاب به صورت مداوم برای کودکان است که می‌تواند با عضویت در کتابخانه، سر زدن و پرسه زنی در کتابفروشی‌ها و عضو شدن در نشریات کودک انجام گیرد. چهارمین نکته نیز درست کردن کتاب یا کتابسازی با استفاده از قوه تخیل کودکان است. نکته آخر نیز حضور کتاب‌ها در همه جای خانه و در اختیار کودکان است.
 
بخش دیگر صحبت‌های آخشیک به چگونگی خواندن کتاب برای کودکان اختصاص داشت که عضو گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خوارزمی در این‌باره گفت: هنگام کتاب خواندن نباید توقع داشته باشیم که کودک ساکت بنشیند و به خواندن ما گوش دهد بلکه به کودک اجازه دهیم به هر صورتی که دوست دارد با کتاب ارتباط برقرار کند، یعنی کتاب را لمس کند، از هر جایی که او دوست دارد کتاب را بخوانیم، با لحن‌های مختلف کتاب را بخوانیم و از تخیل کودک هنگام خواندن کتاب استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها