شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
پاییزه 1400 با کارویژه حمایت از مناطق محروم/ رکورد طرح‌های فصلی شکست

طرح پاییزه کتاب 1400 به‌عنوان نخستین تجربه معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در‌حالی از امروز در سراسر کشور آغاز شد که رکورد مشارکت کتاب‌فروشی‌ها با 980 عضو شکسته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، هجدهمین نوبت طرح‌های فصلی در قالب پاییزه کتاب 1400 آغاز شد. در این دوره بعد از مهلت 9 روزه، 980 کتاب‌‌فروشی برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کردند تا رکورد جدیدی درطرح‌های فصلی رقم بخورد. پاییزه کتاب 1400 به مدت پنج روز برگزار می‌شود؛ از تعداد کتاب‌‌‌فروشی‌های این دوره 150 کتابفروشی فعال استان تهران و 830 کتابفروشی از دیگر مناطق کشور هستند؛ علاوه‌براین 746 کتابفروشی از مراکز استان‌ها مشارکت دارند. آمار مشارکت کتاب‌فروشی‌های کم‌برخوردار کشور، نیز از حضور 41 کتابفروش در طرح پاییزه حکایت دارد.
 
پاییزه کتاب 1400 در مقایسه با دوره‌های قبل، با چند تفاوت‌ در رویکر‌د‌ها و اجرا برنامه‌ریزی شده که در سیاست‌های کلان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط است. بر اساس گفته یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عدالت در توزیع یارانه در قالب پاییزه کتاب 1400 با هدف حمایت از کتاب‌‌‌فروشی‌های مناطق کم‌برخوردار کشور در این دوره مهم‌ترین رویکرد تحولی محسوب می‌شود. براساس همین رویکرد، کتاب‌‌دوستان 41 منطقه کم‌‌برخوردار پنج‌روز بیشتر یعنی طی 10 روز می‌توانند از تخفیف طرح استفاده کنند.
 
در این دوره خریداران می‌توانند کتاب‌های تالیفی را با یارانه 20 درصدی و کتاب‌های ترجمه شده را با یارانه 15 درصدی از کتابفروشی‌های عضو طرح خریداری کنند. سقف مجاز خرید 300 هزار تومان و سقف یارانه خرید برای هر خریدار 60 هزار تومان تعیین شده است. مطابق دوره‌های طرح علاقه‌مندان می‌توانند نشانی کتاب‌‌فروشی‌های عضو طرح را  از سایت پاییزه کتاب به نشانی tarh.ketab.ir دریافت کنند.
 

میزان اعتبار طرح‌های حمایتی، همواره و به‌ویژه با تاثیر قابل‌توجه شیوع کرونا بر کسب‌وکار حوزه نشر، برای کتاب‌‌فروشی‌ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. علی رمضانی، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، اعلام کرد: مجموع اعتبار کلی طرح پاییزه کتاب 1400 از اعتبار تابستانه کمتر نخواهد بود؛ اما حتما نحوه توزیع و سقف اعتبار برای کتاب‌فروشی‌های خاص که بیشترین مصرف را داشتند، متفاوت خواهد بود. اعتبار هفدهمین دوره طرح یعنی تابستانه کتاب، با افزایش 50 درصدی در مقایسه با بهارانه به 6 میلیارد تومان رسید.
 
رویکرد محوری «عدالت‌‌گستری» در اجرای طرح پاییزه کتاب 1400 -که نخستین تجربه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم محسوب می‌شود- را می‌توان نشانگر تاکید بر تقویت بیش از پیش آخرین حلقه نشر و ایجاد زمینه توسعه کتابخوانی براساس توجه به زیرساخت‌های حوزه نشر در مناطق کم‌برخوردار دانست؛ به‌طوری که مقرر شده در جریان برگزاری طرح پاییزه بخش زیادی از کتاب‌‌فروشان عضو که خارج از مرکز استان هستند بیش از گذشته اعتبار دریافت می‌کند. به‌ گفته رمضانی، در 100 شهر کمتر‌برخوردار، کتاب‌فروشی‌های بیشتری فعال می‌شوند و یا یارانه بیشتری به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
 
نکته دیگر اینکه با توجه به افزایش قابل توجه قیمت کتاب که ناشی از افزایش قیمت کاغذ به بندی 700 هزار تومان است، طرح پاییزه کتاب، آن هم پیش از برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، می‌تواند جان تازه‌ای به بدنه نشر و بازار کتاب بدمد. به‌نظر می‌رسد، توسعه زیر‌ساخت‌های طرح‌های حمایتی با توجه به تجربه و زیرساخت‌های فنی نمایشگاه مجازی موسسه خانه کتاب وادبیات ایران ضروری است.



با استفاده از زیرساخت‌های فنی این نمایشگاه می‌توان امید‌وار بود با ثبت سفارش الکترونیکی در سامانه طرح‌های حمایتی، مشابه  نمایشگاه مجازی، دسترسی به کتاب در مناطق مختلف کشور افزایش قابل توجهی پیدا کند.
 
پاییزه کتاب 1400  از امروز شنبه(29 آبان‌ماه) آغاز شده و تا سوم آذر‌ماه ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها