شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کارگاه شرح و بررسی کتاب بُندَهِش برگزار می‌شود

کارگاه شرح و بررسی کتاب بُندَهِش در نشست آشنایی با متون اساطیری فارسی میانه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آشنایی با متون اساطیری فارسی میانه سه‌شنبه‌ها ساعت 19 برگزار می‌شود.

کارگاه نخست این نشست به شرح و بررسی کتاب بُندَهِش اختصاص دارد که در 10 جلسه برگزار می‌شود و آغاز دوره نیز 9 آذرماه است.

آموزگار این کارگاه، دکتر جعفری دهقی، استاد قرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران و از استادان شناخته شده در این حوزه است.

این کارگاه فرصتی استثنایی برای آشنایی با متون اساطیری و جهان‌بینی ایرانیان باستان است. این کارگاه برای دانشجویان و علاقه‌مندان به فلسفه، اسطوره، تاریخ، زبان‌های باستانی ایران، هنر، ادبیات و... مناسب است.

بندهش یکی از برجسته‌ترین متن‌های تاریخی و دینی، از دین زرتشتی و به زبان پهلوی است. این اثر در اواخر دوره ساسانی تألیف شده بود و سرانجام در قرن سوم هجری قمری، کار تدوین آن به پایان رسید. "فرنبغ دادگی، نویسنده و تدوین کننده نهایی "بندهش" بود. آفرینش آغازین یا بنیادین همان چیزی است که بندهش بر آن دلالت دارد و مطالب کتاب، پیرامون سه محور تقسیم بندی می‌شود: خلقت آغازین، وصف آفریدگان، شجره نامه کیانیان.

بندهش به مطالبی نظیر آفرینش مادی، چگونگی خلق آفریده‌ها برای مبارزه و علت آن، حمله اهریمن بر خلقت، ستیز دو مینو، داستان زیج گیهان و چگونگی رخداد آن، مبارزه آفریده‌های جهان با اهریمن شرور، سال دینی و بزرگواری ایزدان مینوی پرداخته شده است. همچنین به نحوه آفرینش چیزهای مختلف و چگونگی آن‌ها همچون زمین، کوه، دریا، رود، دریاچه، جانوران، مردم، زنان، گیاهان، آتش، خواب، بانگ و صدا، باد، باران، ابر، خرفستران و هر چیزی که به گونه‌ای خلق شده، اختصاص داده شده است.

"بندهش" یا "فرنبغ دادگی" پر از داستان‌هایی در مورد آفرینش، نبرد اهریمن و اهورامزدا، صحبت‌هایی پیرامون چهار دوره سه هزار سال زمان، تاریخ حقیقی و اساطیری ایران از پیشدادیان تا ورود تازیان، پیشگویی رویدادها، پایان جهان، ورود سوشیانت و رستاخیز است و مطالب گاه مفصل و گاه مختصر در مورد نجوم و قوانین نجومی، تقویم، جغرافیا، زیست شناسی و گیاه شناسی و ... در آن گنجانده شده است.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها