پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳
برگزاری ویژه‌برنامه «شب فلسفه» در گناوه

نشست مجازی «شب فلسفه» همزمان با هفته کتاب و به مناسبت ۱۸ نوامبر روز جهانی فلسفه به همت انجمن فرهنگی هنری «هوای تازه» بندر گناوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، این نشست در ادامه سلسله شب‌های ادبی انجمن فرهنگی هنری هوای «تازه بندر» گناوه با حضور و سخنراني ضبط‌شده فریده بهرامی پژوهشگر فلسفه قاره‌ای و احسان دستغیب پژوهشگر و مترجم فلسفه شامگاه چهارشنبه به مناسبت روز جهانی فلسفه همزمان با هفته كتاب برگزار شد.

فريده بهرامي که در این نشست با سرفصل «هایدگر و تفکر» سخن می‌گفت، در این باره به نقش هایدگر در تغییر بنیان فکری فلسفه پرداخت و دیدگاه‌های هایدگر را نو، تازه و باطراوت دانست که برای دوستداران فلسفه ملموس و ریشه در عمق جان آن‌ها دارد.

این پژوهشگر حوزه فلسفه قاره‌ای افزود: درک دیدگاه‌های هایدگر مستلزم این است که فلسفیدن به روش‌های گذشته را دور بریزیم تا نگاه ژرف هایدگر به جهان پیرامون را کشف کنیم؛ چراکه او معتقد است فلسفه یک هنر است و شعر قله آن است.

وی در پایان یادآور شد: هایدگر تفکرات فلاسفه پیشاسقراطی را ناب‌تر و اصیل‌تر می‌داند و در مجموعه مقالات خود در دهه ۵۰ میلادی غالب‌شدن تفکر افلاطون در جهان را سرمنشا کجروی فلسفه غرب می‌داند که مشکلات و عوارض آن هم‌اینک نیز گریبانگیر بشریت است و در زندگی ما اثرگذار است.

همچنین در این ویژه‌برنامه احسان دستغیب نیز صحبت‌های خود را با عنوان «فلسفه و توسعه سیاسی از دیدگاه فیلسوفان روشنگری فرانسه» بیان کرد و گفت: فیلسوفان در انقلاب فرانسه و چگونگی قبض و بسط فلسفه در بین توده مردم نقش بسزایی ایفا کردند.

پژوهشگر و مترجم فلسفه با تشریح سیر رشد و توسعه سیاسی از طریق کانالیزه کردن جامعه مدنی از مسیر فلسفه، از سوی فیلسوفان عصر روشنگری به زبانی ساده توضیح داد: نقش فلاسفه فرانسوی در تبیین و هدفمند کردن مطالبات طبقات فرودست پررنگ است تا جایی که توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و به طور کل توسعه در همه وجوهات این جامعه، بدون فلسفه و اندیشه‌ورزیِ فلسفی امکان‌پذیر نبود.

یادآوری می‌شود، «شب فلسفه» شصت و هفتمین شب از سلسله شب‌های فرهنگی‌هنریِ انجمن هوای تازه در بندرگناوه بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها