چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
2100 متر به فضای کتابخانه‌ای نی‌ریز افزوده شد

آیین افتتاح کتابخانه مشارکتی امام جعفر صادق (ع) و بازگشایی کتابخانه عمومی استاد احمد نی‌ریزی همزمان با هفته کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، هم‌‍‌زمان با بیست و نهمین دوره هفته کتاب، امروز چهارشنبه ۲۶ آبان‌ماه در مراسمی با حضور روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس و مراد هدایت، فرماندار شهرستان نی‌ریز کتابخانه مشارکتی امام‌جعفر صادق(ع) افتتاح و کتابخانه عمومی استاد احمد نی‌ریزی بازگشایی شد.
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در این آیین ضمن قدردانی از همت خیرین برای راه‌اندازی این دو کتابخانه، تصریح کرد: مشارکت اجتماعی در  همه دنیا مرسوم است اما در کشور مشارکت اجتماعی با اعتقادات ما قرین است که نتیجه آن افتتاح کتابخانه برای مردم است.
 
منوچهری با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی یک نهاد عمومی غیردولتی است، گفت: وظیفه کتابخانه‌ها خدمت‌رسانی به مردم است، اما برای این نهاد اعتباری برای ساخت کتابخانه پیش‌بینی نشده است، با این وجود  انجمن‌های کتابخانه‌ها فعال هستند و تلاش می‌کنند که زمینه ارائه این خدمت را فراهم کنند تا کتابخانه به عنوان جامعه خدمت رسان بیشتر در دسترس باشند.
 
منوچهری با اشاره به کتابخانه احمد نی‌ریزی، تصریح کزد: کتابخانه استاد احمد نی‌ریزی از زمان افتتاح بیش از بیست سال است که در ساختمان استیجاری مستقر بود و اکنون  با تدبیری که اندیشیده شد امروز ساختمان جدید در منطقه‌ای از شهر نی‌ریز که کتابخانه نداشت افتتاح شد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی در ادامه با اشاره به طرح کتابخانه سیار، اضافه کرد: کتابخانه سیار از پتانسیل‌هایی است که خدمات را به جامعه بیشتری ارائه می‌کند، ایجاد کتابخاته سیار برای شهرستان نی‌یز نیز در حال پیگیری است‌.
 
به گفته منوچهری، سرانه فضای کتابخانه‌ای در شهرستان نی‌ریز در مقایسه با میانگین استانی جایگاه بهتری دارد. هرچند بیشتر کتابخانه‌ها در مرکز شهرستان واقع شده و شهر قطرویه و برخی از روستاهای نی‌ریز محروم هستند. امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب و همکاری خیرین کتابخانه‌های عمومی در شهرها و روستاهای واجد شرایط کتابخانه افتتاح شود.
 
مراد هدایت، فرماندار نی‌ریز نیز در آیین افتتاح کتابخانه‌ها با اشاره به تمرکز کتابخانه‌های عمومی در مرکز شهرستان تصریح کرد: بخش قطرویه با توجه به جمعیت کثیری نیاز به کتابخانه دارد با یکی از بنگاه‌های اقتصادی برای این کار رایزنی شده است.
 
وی با اشاره به اینکه شهرستان نی‌ریز به کتابخانه سیار نیاز دارد، افزود: افتتاح کتابخانه سیار را با همکاری خیرین پیگیری می‌کنیم تا با راه‌اندازی کتابخانه بخش از روستاهای شهرستان از نعمت کتابخانه بهره‌مند شوند.
 
وی تاکید کرد: انجمن کتابخانه‌های عمومی تلاش دارد تا در تمامی نقاط شهرستان، کتابخانه دار شوند.
 
هدایت با بیان اينکه کتابخانه عمومی نهادی مردمی است، از خیرین خواست در حوزه کتابخانه‌ها سرمایه‌گذاری کنند و گفت  هدف امام حسین (ع)  که تحقق احیای امر به معروف و نهی از منکر است را می‌توان با ایجاد کتابخانه محقق کرد.
 
یادآور می‌شود: طی این مراسم، در مجموع ۲۱۰۰ متر فضای کتابخانه ای به بهره‌برداری رسید. کتابخانه مشارکتی امام‌جعفر صادق(ع) با همکاری آیت الله سیدمحمد فقیه، عضو مجلس خبرگان رهبری و سیدجواد فقیه امام جمعه موقت شهرستان نی‌ریز به ابعاد ۱۸۰۰ متر تجهیز و افتتاح شده است. این کتابخانه دارای ۱۷  هزار جلد کتاب از جمله چندین نسخ خطی است. همچنین ساختمان جدید کتابخانه استاد احمد نی‌ریزی به  همت جمعی از خیرین در ابعاد ۳۰۰ واگذار شده است‌.  این در حالی است که کتابخانه استاد احمد نی‌ریزی تاکنون در ساختمان استیجاری مستقر بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها