چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
وعده برگزاری نکوداشت و مرمت مزار شاعر متقدم هُلیلانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در بازدید از مزار «خانه‌بگ دایجوند»، شاعر متقدم و پیشکسوت شهرستان هلیلان اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک شرایطی فراهم شود تا مراسم پاسداشتی در حد شان و جایگاه این شاعر بومی‌سرای منطقه برگزار کنیم و با همکاری دستگاه‌های مختلف، فرمانداری شهرستان و... مزار وی به نحو شایسته‌ای مرمت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در دومین روز هفته کتاب و در بازدید از مزار شاعر متقدم و بومی سرای منطقه هُلیلان (خانه‌بگ داجیوند) گفت: مفاخر فرهنگی، لنگرگاه هویتی هر منطقه هستند که وجود و بزرگداشت آنان می‌تواند بر غنای فرهنگی و هویت‌سازی برای جوانان و نسل‌های آینده بیافزاید.
 
خودآموز جایگاه شعر و ادبیات شفاهی را در شهرستان هلیلان، رفیع و قابل اعتنا دانست و اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک شرایطی فراهم شود تا مراسم پاسداشتی در حد شان و جایگاه این شاعر بومی‌سرای منطقه برگزار کنیم و با همکاری دستگاه‌های مختلف، فرمانداری شهرستان و... مزار ایشان به نحو شایسته‌ای مرمت شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکید کرد: مشارکت و احساس دغدغه و مطالبه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در رسیدن به خواسته‌های این شهرستان و پوشش کاستی‌های زیرساختی فرهنگی و ارتقاء شاخص‌های فرهنگی هنری، تاثیرگذار خواهد بود.
 
وی در پایان گفت: کنگره 3000 شهید استان ایلام نیز فرصتی است که بتوانیم با تولید آثار مختلف شاهد وسیع‌تر شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهرستان هلیلان و استان باشیم.

در این برنامه، فرماندار شهرستان، معاون فرهنگی و رسانه‌ای و کارشناس امورفرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از مسئولین ادارات فرهنگی و اهالی قلم و نشر حضور داشتند و یکی از شاعران بومی، ابیاتی از این شاعر متقدم برای حاضران قرائت کرد.
 

سنگ مزار خانه‌بگ دایجوند
 
«خانه‌بگ داجیوند» از شاعران سده‌های پیشین استان ایلام است و در پانزدهمین سال حکومت فتحعلی‌شاه قاجار فوت می‌کند. وی از تیره‌ جعفربیگی داجیوند و قبرش در شاهبُداغ بین داجیوند، دیزگران و شهرستان هلیلان قرار دارد. از این شاعر متقدم مجموعه اشعاری در قالب‌های غزل، تک بیت و ترجیع‌بند به جا مانده است.

رونمایی از کتاب «جغرافیای تاریخی و باستان‌شناسی شهرستان هلیلان»
همچنین بر اساس این گزارش، طی مراسمی با حضور با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، فرماندار ، شهردار و شورای شهر و جمعی از اهالی قلم و ادب شهرستان هلیلان، از کتاب «جغرافیای تاریخی و باستان شناختی شهرستان هلیلان» اثر «حبیب‌الله محمودیان»، باستان‌شناس پیشکسوت ایلامی، رونمایی شد.


سعید شهبازی فرماندار هلیلان در ابتدای این آیین با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که «من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان‏ می‏‌افتم، قلباً غمگین و متأسف می‏‌شوم. این به خاطر آن است که در کشور ما به هر دلیلی که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلاً ده برابر این میزان، رواج و توسعه و حضور داشته باشد»، گفت: نشر و توسعه کتاب و کتابخوانی باید در دستور کار همه ما قرار بگیرد و ما نیز به عنوان سربازان انقلاب باید این وظیفه را انجام دهیم.

 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم ضمن تبریک هفته کتاب گفت: شهرستان هلیلان دارای پتانسیل‌های فرهنگی هنری و منابع انسانی توانمند است که میراث‌دار تاریخی کهن و آثار و داشته‌های اصیل بومی و محلی ارزشمندی هستند. موضوعات متعددی در حوزه‌های مختلف این شهرستان وجود دارد که مکتوب شدن و انتشار آنها به همتی مضاعف نیازمند است و با هدف‌گذاری درست روی آنها تحولی بزرگ در حوزه‌ فرهنگ صورت می‌گیرد.
 
وی اظهار امیدواری کرد با ابلاغ چارت اداری موردنظر، هرچه زودتر شاهد افتتاح نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان هلیلان باشیم و بتوانیم برنامه‌های فرهنگی و هنری را صورت گسترده و مطلوب برگزار کنیم.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این مراسم به زمینه‌های رشد و توسعه فرهنگی این شهرستان اشاره کرد و گفت:رشد فرهنگی زمینه‌ساز رشد و توسعه همه جانبه منطقه خواهد شد،از این‌رو، رسالت نویسندگان، اهل قلم و شاعران فرهیخته این شهرستان می‌تواند زمینه‌ساز توسعه قلمداد شود.

 
حبیب الله محمودیان مؤلف کتاب هم در سخنانی گفت: تدوین و انتشار جغرافیای تاریخی و باستان شناسی و تمدن و فرهنگ دیرینه هلیلان به دلیل جریان رودخانه تاریخی سیمره ، یک ضرورت مهم بود که خوشبختانه به فرجام رسید.
 
وی با اشاره به وضعیت جغرافیایی و تاریخی این شهرستان تصریح کرد: غارهای باستانی و محوطه‌های پیش ازتاریخ هلیلان، تپه‌های گوران و کزآباد  استقرارهاي پیش ازتاریخ منطقه، کشف دانه‌های کشاورزی اولیه  به عنوان مهد کشاورزی بشر، یافته‌های باستان شناسی در محوطه‌های کاوش شده، نشانگر تلاش انسان برای اهلی کردن دام در این منطقه ونیز رد پای انسان‌های ابزار ساز از سنگ در حدود ۱۰۰ هزار سال پیش نشانگر دیرینه ارزشمند تاریخی هلیلان در عهد باستان است.
 

یادآوری می‌شود، کتاب «جغرافیای تاریخی و باستان شناسی شهرستان هلیلان» تالیف «حبیب الله محمودیان» در 124 صفحه مصور، با ویرایش نعمت‌الله داوویان، در 1000 جلد و به قیمت 65 هزار تومان در نشر زاگرو منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها