سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
افزایش نشر کتاب‌های مجموعه‌ای کودک/ علمی‌وفرهنگی و نیستان صدرنشین شدند

بنابر اعلام شورای کتاب کودک در بخش ناشران، انتشارات علمی و فرهنگی، پرنده آبی و کتاب نیستان هرکدام با ۲۶ عنوان کتاب، جایگاه پرکارترین ناشران امسال را به خود اختصاص دادند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گروه بررسی تصویر سازمان مستقل شواری کتاب کودک با حضور ۲۷ عضو طی ۳۵ جلسه، ۲۲۱ کتاب منتشره در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ را بررسی کردند. بنابر آمار منتشره‌ی این شورا تعداد کتاب‌های پنج ستاره با رشد بیش از سه برابر نسبت به سال‌های گذشته، حدود ۵ درصد از کل کتاب‌های بررسی‌شده را دربرگرفتند. همچنین ۴۷ درصد از کتاب‌های بررسی‌شده متعلق به گونه فانتزی و ۵ درصد متعلق به گونه ادبیات نمایشی است.

بنابر اعلام این شورا در بخش ناشران، انتشارات علمی و فرهنگی، پرنده آبی و کتاب نیستان هرکدام با ۲۶ عنوان کتاب، جایگاه پرکارترین ناشران امسال را به خود اختصاص دادند. در بخش تصویرگران، غزاله بیگدلو با ۱۵ عنوان کتاب و پس‌ از آن فرهاد جمشیدی با ۱۳ عنوان کتاب، در زمره پرکارترین‌های امسال قرار دارند.

همچنین در جلسات گروه بررسی داستان- تألیف کتاب‌های کودک این شورا در  ۱۳۹۹ الی ۱۴۰۰ که با حضور ۲۴ عضو برگزار شده بود، طی ۳۷ جلسه ۱۶۹عنوان کتاب بررسی شد که ۹۷ عنوان آن در فهرست شورای کتاب کودک قرار گرفت و یک کتاب نیز برای شایان تقدیر شدن پیشنهاد شد.

بنابر این اطلاعیه از بین تمام آثار بررسی شده ۱۲۸عنوان کتاب فانتزی و ۴۱ عنوان کتاب واقع‌گرایند و بیشترین آثار به گروه سنی (۷- ۹سال) با ۶۹ اثر تعلق دارد. آثار بررسی‌شده را ۷۲ نویسنده نگاشته‌اند. پُرکارترین نویسندگان، جمال‌الدین اکرمی با ۱۲ اثر و معصومه یزدانی با ۹ اثر بودند.

همچنین انتشارات افق با ۲۹ اثر، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی با ۲۵ اثر و کتاب نیستان با ۲۳ اثر، پُرکارترین ناشران فهرست گروه داستان-تألیف بوده‌اند.

از مواردی که ناشران به آن توجه ویژه داشتند، نشر کتاب‌های مجموعه‌ای بود. در سال ۹۹، ۲۰ مجموعه در گروه داستان - تألیف بررسی شد که از تنوع گوناگونی برخوردار بود. با گرایش ناشران به انتشار آثار مجموعه‌ای از یک‌سو و استقبال کودکان و نوجوانان از این آثار از سوی دیگر، می‌توان نتیجه گرفت که این راه شیوه‌ی خوبی برای علاقه‌مند کردن و ایجاد عادت به مطالعه در کودکان و نوجوانان است. در انتشار کتاب‌های مجموعه‌ای و تألیفی پرنده‌ی آبی (واحد کودک انتشارات علمی و فرهنگی) از سرآمدان به حساب می‌آید. این نشر در سال‌های گذشته با تمرکز بر کتاب‌های تألیفی-داستانی، سهم فراوانی از انتشار آن‌ها را در دسته‌ی کودکان و نوجوانان به خود اختصاص داده است. همچنین غزاله بیگدلو، برگزیده‌ی بخش تصویرگری و معصومه یزدانی، برگزیده‌ی بخش داستان-تألیف، آثار فراوانی نظیر «ورود ممنوع، ماجراهای دو تا بچه چلمن، کرم صفحه‌ی نهم، کارت دعوت داری موش‌موشک، قاریناقولی، روز خوب جینگولک بازی، چه تربچهی زبر و زرنگی و... » (غزاله بیگدلو) و «من بُردم و من بُردم، مامان تربچه لالایی بخوان، لولو نخوره تو رو، گوش صورتی، کدوم گل کدوم پوچ، عموزنجیرباف لیزلیزی، صبح که شد چی صدات کنم و...» (معصومه یزدانی) و نیز دو کتاب «تربچه قار تربچه قور و خلال‌دندون روبان صورتی» را در همکاری با هم با انتشارات پرنده‌ی آبی خلق کرده‌اند.

شایان ذکر است که شورای کتاب کودک سازمانی مستقل و غیردولتی است. این سازمان نخستین سازمانی است که برای پیشبرد ادبیات کودکان و نوجوانان در ایران پایه‌گذاری شده است. این شورا در سال 1341 با کوشش توران میرهادی (1395- 1306) و با همکاری گروهی از کارشناسان تعلیم و تربیت و نویسندگان و هنرمندان در قالب نیروهای داوطلب تا به امروز فعالیت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها