یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
«تاریخ‌نگاری بیهقی در تنگنای تقدیر و قدرت» از نگاه محمد دهقانی

محمد دهقانی، مترجم و پژوهشگر تاریخ و ادبیات درباره «تاریخ‌نگاری بیهقی در تنگنای تقدیر و قدرت» با کتابخانه مطالعات ایرانی (مرکز فرهنگی کاسپین) در لندن به بحث و گفت‌وگو می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر محمد دهقانی، پژوهشگر تاریخ و ادبیات و استاد سابق دانشگاه تهران درباره «تاریخ‌نگاری بیهقی در تنگنای تقدیر و قدرت» با کتابخانه مطالعات ایرانی (مرکز فرهنگی کاسپین) در لندن گفت‌وگو می‌کند. 

گفت‌وگوی دکتر دهقانی یکشنبه 7 آذرماه برابر با 28 نوامبر 2021 ساعت 5 به وقت لندن و از طریق زوم انجام می‌شود.

دهقانی کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» تحلیل تاریخ بیهقی از دیدگاه ادبی، اجتماعی  و روان شناختی» را با نشر نی منتشر کرده است. 

                                  

محمد دهقانی متولد ۲۵ آبان ۱۳۴۴ در اراک است. او تحصیلاتش را در سه مقطع دبستان، راهنمایی، و دبیرستان در اراک به پایان رساند. سپس دور‌ه‌ کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه چمران اهواز آغاز کرد. در سال ۱۳۶۷ نخستین ترجمه‌ او، سیر آفاق اثر نیکوس کازانتزاکیس منتشر شد. دهقانی مدتی را در انستیتو پاستور ایران به کار اداری گذراند و بعد از آن برای تحصیل عازم مشهد شد و مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۳۷۳ از دانشگاه فردوسی مشهد دریافت کرد.

در همان سال وارد دور‌ه‌ دکتری زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران شد. رساله‌ دکتری خود را در حوزه‌ تاریخ نقد ادبی معاصر در ایران به راهنمایی زنده‌یاد استاد عبدالحسین زرین‌کوب نوشت و در سال ۱۳۷۷ از تحصیل فراغت یافت. سال بعد به تدریس در دانشگاه سمنان پرداخت و در زمستان سال ۱۳۸۰ برای تدریس به دانشگاه تهران فراخوانده شد. در سال تحصیلی ۱۳۸۴-۱۳۸۵ استاد مدعو دانشگاه پکن بود.

ماحصل این سفر علمی را بعدها با عنوان «یادداشت­‌های پکن» در مجله‌ نگاه نو منتشر کرد. از آن پس، وقت خود را بیشتر صرف ترجمه و پژوهش در حوزه­‌های ادبیات و تاریخ کرده است و اینک نیز به تلاش‌های علمی خود در این رشته­‌ها ادامه می­‌دهد. او دیپلم افتخار انجمن ادبی پارناسوس یونان را به مناسبت ترجمه‌ آثار کازانتزاکیس و جایزه‌ بهترین نقد کتاب در حوزه‌ تاریخ و جغرافیا را از خانه‌ کتاب ایران در سال ۱۳۹۲ دریافت کرده است.

                    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها