سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
مردم و سیاستگذاران در توجه به کتابخوانی در دور باطل افتاده‌اند

دبیر انجمن اهل قلم استان فارس معتقد است تقریبا هیچ کس منکر فواید و لزوم کتابخوانی نیست و ترویج چیزی که همه می‌دانند خوب است ولی به آن بی توجه‌اند، سخت‌ترین کار دنیاست. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، حسن دهقان که در مراسم بزرگداشت روز کتاب و کتابخوانی در مجتمع آموزشی فرهنگی علوم پزشکی شیراز سخن می‌گفت، با بیان اینکه لزوم کتابخوانی فقط از تریبون‌ها فریاد زده می‌شود بی‌آنکه اقدام عملی موثر و جدی دیده شود، تصریح کرد: سیاستگذاران کشور موضوعات فرهنگی همچون کتاب‌خوانی را در اولویت تصمیم‌گیری‌های کلان خود قرار نمی‌دهند و رفاه و معیشت را بیشتر مد نظر دارند.
 
وی افزود: این یک دور باطل است چراکه بدون توجه به مبانی فرهنگی و توسعه آگاهی که کتابخوانی یکی از بسترها و ملزومات آن است، جامعه در مسیر رشد و رفاه قرار نمی‌گیرد و کسور مدام مشغول فرصت‌سوزی است.

نویسنده کتاب «شکوه خاموش»، افزود: مردم نیز با همین نگاه، سبد خانوار را از کتاب خالی کرده‌اند و حال و روز کتابخوانی خوب نیست. 

دهقان فقدان زیرساخت های استاندارد و لازم برای ترویج کتابخوانی را مهمترین معضل در این مسیر دانست و گفت: دستگاه‌های فرهنگی به جای پرداختن به توسعه سخت‌افزارهایی مثل سالن مطالعه، کتابخانه عمومی و حمایت از ایجاد کتابفروشی‌های معتبر و بزرگ بیشتر به فعالیت‌های روبنایی کم‌اثر همچون جلسات رونمایی و نقد کتاب می‌پردازند و از بودجه‌های کافی و موثر برای توسعه فضاهای مورد نیاز خبری نیست. 

برگزیده چهارمین جشنواره مروجان کتابخوانی ایران، خاطرنشان کرد: در حالی که حدود ۲۰ شهر استان حتی یک کتابخانه عمومی ندارد، بودجه‌های فرهنگی قطره‌چکانی است، در سیاستگذاری‌ها  کتاب در اولویت نیست، فعالیت‌های مروجان کتابخوانی و دغدغه‌مندانِ کتاب نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و کم اثر می‌شود.
 
وی در پایان نقش معلمان را آثار این عرصه مهم دانست و گفت: با وجود تمام این چالش‌ها، اگر معلمان نقش خود را در مسیر ترویج کتابخوانی بهتر از شرایط موجود لطف کنند، بخش مهمی از کمبودهای این حوزه رفع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها