یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
اعلام اسامی نامزدهای نهایی سومین جشنواره سراسری «خندستان»

فهرست آثار راه‌یافته به بخش نهایی جشنواره خندستان پس از خوانش و بررسی آثار از سوی هیات انتخاب داوران اعلام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی خندستان در دو محور نمایشنامه نویسی و پژوهش در حال برگزاری است.

پس از اعلام فراخوان 533 اثر به دبیرخانه ارسال شد که از این میان 360 اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی تالیفی، 115 اثر در بخش نمایشنامه نویسی اقتباسی، 41 اثر در بخش مقاله، جستار و تجربه نگاری و 17 اثر در بخش زنده یاد مهدی ممیزان به دبیرخانه ارسال شده است.

گروه انتخاب بخش نمایشنامه‌نویسی سومین دوره جایزه سراسری «خندستان» با حضور دبیر جایزه سعید امامی و دبیر علمی بخش نمایشنامه‌نویسی و داوران این بخش از جمله جمشید خانیان، مریم موحدیان و محسن رهنما پس از شور و نظر به اتفاق آراء از میان 360 نمایشنامه تألیفی و 115 نمایشنامه اقتباسی، 53 اثر انتخاب و شایسته حضور در مرحله داوری نهایی تشخیص داده شدند.

آپرکات، اتول سورون، احتمالات، ارتفاع پست پست، اعترافات شهری، آقا ذبیح، ایستگاه ملی ۱۴۴۴، بعدی لطفا، به وقت نسكافه، پا، تالار عجایب، تصمیم کبری و همسرش، تك چرخ، جن‌ها، جان جان، آبی فخو و دیگران، چمدان، خواستگاران مهری ناز، شاهدخت دیار سختستان!، دوشان تپه، روزی روزگاری جنوب شرق، زور آباد، زیرِ خطِ زنده گی، سلطنت بگوم و سریر خون، سوپ بوقلمون، شب‌ بازی مُلکِ دارا، شرح شیدایی پیشکار نمایش، قرنطینه، کشکاب، لابه‌لای زمان‌های به دست آمده، لیلا و دیگران، مام، ماموریت جدی آقای چرچیل به همراه مقادیری ناخونک از این جا و اونجا، مجلسی‌ها، محسن؛ اثر پروانه، مُرده مالیاتی، هر کلید، یک قصه و همسایه‌ها از جمله آثار تالیفی بوده است.

آثار منتخب بخش اقتباسی نیز شامل اسکندر نه چندان کبیر، آنتیگونه، اویلت، باسلوق آباد، بحران، برخوانی مضحکه لیر نوروزی، پشت دیوارها، پیر اره ماهی و دریا، جیم جام جسی، حسن چِپَل، در همسایگی روس‌ها، سندباد نامه، شهرزاد، عاشقانه‌ای نه چندان آرام با مادام بوواری در همین حوالی، غبارروبی از خاطرات ماه‌سیما در بایگانی عدلیه، فروید مُرد، گالیله، لوبیا است.

گروه انتخاب بخش پژوهش این جشنواره نیز با حضور داوران اسداله اسدی، لیلا پرویزی و فهیمه سیاحیان پس از شور و نظر به اتفاق آراء از میان 41 مقاله پژوهشی 15 اثر را اعلام کردند و یک پژوهش را شایسته تقدیر دانستند.

اجرا به مثابه متن، اقتباس نمایشی کمیک از لطایف ملانصرالدین با نگاهی به نظریه اقتباس لیندا‌ هاچن و شش عنصر کمیک ملوین هلیتزر، آق حسين كاشي، بهره‌گیری از ویژگی‌های اجرایی کمدی سنتی ایرانی در کمدی‌های مردمی در تئاتر اصفهان (با تأکید بر تجربیات رضا ارحام صدر) از سال 1343 تا 1357 هجری شمسی، تجددخواهی و انتقاد به استبداد حاکم با ترجمه و اجرای کمدی‌های مولیر... ، تحلیل مولفه‌های کمیک در نمایشنامه دروغ‌های هنری عاشق نوشته جرج برنارد شاو بر مبنای آراء‌هانری برگسون، تقلیدهای ضبط شده بر روی پرامافون با لهجه کاشی، سنجشگری جلوه‌های عنصر طنز در ادب فارسی و ادبیات دراماتیک شیوه‌های ایجاد طنز کلامی در نمایشنامه‌ی فارسی، طنز فلسفی در نمایش‌های شادی آور زنانه، کارکرد عناصر گروتسک در دو نمایشنامه کمدی «روایت‌هایی از مرگ تروتسکی» و «حرف، حرف، حرف»، بر اساس آراء باختین، کارکرد لهجه در نمایش خنده آور اصفهانی، مبانی تئاتر سیاه بازی، نسبت اجرايي استندآپ ‌كمدي با وان ‌من ‌شو و مونودرام، واکاوی عناصر تقلید و قراردادهای اجرایی نمایش سیاه بازی با تکیه بر اصول سایکودرام (مطالعه موردی نمایشنامه‌های قصه باغ زالزالک و بازی نامه حکایت مرده بی صاحب) از جمله عناوین پژوهش‌های انتخاب شده است.

همچنین اثر نمایش و نمایشنامه نویسی طنز در استان بوشهر توسط هیأت انتخاب شایسته تقدیر شناخته شده و جهت تصمیم گیری نهایی به هیأت داوران معرفی شد.

گروه انتخاب بخش ممیزان با حضور داوران خسرو ثقفیان، لیلا پرویزی، علیرضا ارواحی و نمایندگان دفتر تخصصی هنرهای تجسمی و دفتر تخصصی سینما در این بخش پس از شور و نظر به اتفاق آراء از میان 17 اثر رسیده 11 اثر به شرح زیر را انتخاب و شایسته حضور در مرحله داوری نهایی تشخیص داده شدند.

تایپوگرافی: نام استاد ممیزان (کد 4 دبیرخانه)، فیلم: با موضوع استاد ممیزان، فیلم: راه‌ها ادامه ی خود را در تیرگی گم کردند، فیلم: شب نشینی در بهشت با ممیزان، صوت: با موضوع استاد ممیزان (کد 16 دبیرخانه)، کاریکاتور: تصویر استاد ممیزان (کد 2 دبیرخانه)، کاریکاتور: تصویر استاد ممیزان (کد 3 دبیرخانه)، مقاله: تاریخ نگاری تئاتر کمدی اصفهان با تمرکز بر مهدی ممیزان، مقاله: شناخت نامه مهدی ممیزان، مقاله: جستاری در بازشناسی ادبیات نمایشی عامه‌ پسند با تمرکز بر برخی آثار مهدی ممیزان و مقاله: نقش و تاثیر مهدی ممیزان  در تئاتر اصفهان از جمله عناوین انتخاب شده است.

هیأت داوران این بخش نیز به تصمیم شورای سیاستگذاری جشنواره، همان هیأت انتخاب بوده که رأی نهایی خود را در اختتامیه جشنواره اعلام می‌دارند.

اسامی آثار برگزیده مرحله ی نهایی این جایزه، 18 آذرماه اعلام و به نویسندگان آنها با توجه به رتبه انتخابی شان، گواهی حضور، لوح تقدیر، دیپلم افتخار و جایزه نقدی اهداء خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها