سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
«جایزه تابستانی» و «جایزه دخترانه» در بوته نقد

نشست نقد و بررسی کتاب‌های «جایزه تابستانی» و «جایزه دخترانه» نوشته رضا وحید به همت انتشارات جمکران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نشست نقد و بررسی کتاب‌های «جایزه تابستانی» و «جایزه دخترانه» نوشته رضا وحید، با حضور فاطمه نفری منتقد و داستان‌نویس و گروهی از نویسندگان و علاقمندان در دفتر انتشارات جمکران برگزار شد.

مرضیه نفری رمان «جایزه تابستانی» را از نظر همذات‌پنداری و ارتباط مخاطب نوجوان با محتوا، رمانی بسیار خوبی خواند و گفت: استفاده از سوژه‌های ملموس برای کودک و نوجوان در کتاب مثل جوجه رنگی، دوچرخه و ماجراهایی که کودک و نوجوان آن‌ها را تجربه کرده باعث ایجاد این همذات‌پنداری شده است.

وی افزود: نویسنده کار هوشمندانه‌ای کرده است و رمان «جایزه دخترانه» را در ادامه «جایزه تابستانی» نوشته و نشر کتاب جمکران آن را به چاپ رسانده است. به دلیل اینکه ذائقه مخاطب امروز به طرف مجموعه کتاب رفته و رمان‌های ایرانی کودک و نوجوان به صورت مجموعه نیستند و مخاطب به سمت کتاب‌های ترجمه می‌رود.

این منتقد در ادامه با سوال از نویسنده درباره ایده ادامه داستان «جایزه دخترانه» برنامه را ادامه داد. رضا وحید گفت: رمان‌های کودک و نوجوان ایرانی با شخصیت دختر بسیار اندک است و به همین دلیل «جایزه دخترانه» را با محوریت نرگس خواهر شخصیت رمان «جایزه تابستانی» نوشتم که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است.

یادآور می‌شود، رمان «جایزه تابستانی» تاکنون به چاپ ششم و کتاب «جایزه دخترانه» در کمتر از چند ماه به چاپ دوم رسیده است. «جایزه تابستانی» درباره پسر نوجوانی است که پدرش به او قول داده در صورت کسب نمره خوب در امتحانات، برایش جایزه خواهد خرید. نوجوان قصه توقع دارد پدر برایش یک دوچرخه بگیرد اما پدر به جای چیزی که مد نظر اوست، برایش یک مرغ می‌خرد. ورود مرغ به خانه و ماجراهایی که پس از آن رخ می‌دهد، از اتفاقات این رمان است. «جایزه دخترانه» داستان نرگس خواهر سعید است که معدلش 20 شده و منتظر جایزه پدرش است؛ جایزه پدر همه را متعجب می‌کند. به‌ همین ‌دلیل نرگس تصمیم می‌گیرد خودش دست به کار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها