شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
تجدیدچاپ «خاطرات و مبارزات شهید محلاتی» پس از 24 سال

چاپ دوم کتاب «خاطرات و مبارزات شهید محلاتی» با ویراست تازه و جلد متفاوت، روانه بازار کتاب شد.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر نخستین‌‌بار در سال 1376 از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد که شامل گفت‌وگوهای حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی با شهید آیت‌الله فضل‌الله محلاتی بود. این گفت‌‌وگوها در سال 1362 تا 1363 انجام گرفت و با شهادت آیت‌الله محلاتی ناتمام ماند.
 
در سال 76 این گفت‌وگوها در قالب یک متن منسجم، به انضمام اسناد و نیز مصاحبه‌های خانواده شهید محلاتی چاپ و منتشر شد و امروز، کتاب «زندگی و مبارزات شهید محلاتی» برای تجدیدچاپ شده است. این کتاب شامل یک مدخل پژوهشی درباره زندگی شهید محلاتی، متن کامل خاطرات بدون دخل و تصرف، روزشمار زندگی شهید و 106 برگ از اسناد مبارزاتی ایشان است.
 
خاطرات شهید محلاتی به شیوه پرسش و پاسخ تدوین شده است. او خاطرات خود را از معرفی خانواده و بیان روایت‌هایی از دوران کودکی آغاز می‌کند. همگامی با فدائیان اسلام، ترسیم فضای سیاسی ایران در دهه 30، آشنایی با امام خمینی، تشریح مبارزات نهضت اسلامی و یادمانده‌های شهید محلاتی از وقایع اولین سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی، برخی از سرفصل‌های این خاطرات را تشکیل می‌دهد.
 
شهید محلاتی در بخشی از خاطراتش درباره آغاز فعالیت‌های سیاسی خود می‌گوید: «یکی دو سال که قم بودم و منزل آسید محمدتقی خوانساری آمد و شد داشتم با مرحوم نواب صفوی آشنا شدم. انس من با او و یارانش باعث شد که روحیه مبارزه در من به وجود بیاید. اولین برنامه مبارزه من که همگام با فدائیان اسلام بود، مبارزه با آوردن جنازه رضاخان به ایران بود. شاه نه تنها می‌خواست حکومت خودش را تثبیت کند، بلکه می خواست افکار پدرش را هم زنده کند. بنابراین فدائیان اسلام به مقابله برخاستند و طبق جلساتی که محرمانه داشتیم تصمیم گرفتیم که فجایع رضا شاه در مدرسه فیضیه بیان شود...»
کتاب «خاطرات و مبارزات شهید محلاتی» دربرگیرنده اسناد و تصاویر نیز هست؛ بیش از 100 برگ سند از مبارزات و فعالیت‌های شهید محلاتی در این کتاب گنجانده شده و بر غنای مطالب آن افزوده است.
 
چاپ دوم این کتاب در 396 صفحه به بهای 90 هزار تومان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار کتاب شده است.
 
علاقه‌مندان برای تهیه کتاب «خاطرات و مبارزات شهید محلاتی» ضمن مراجعه به فروشگاه این مرکز واقع در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، نبش مجتمع ناشران، می‌‌توانند به صفحه منشورات سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها