دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
درست‌خوانی متن در زبان فارسی، به بازار نشر راه یافت

کتاب «مقدمه‌ای بر مبانی درست خوانی متن در زبان فارسی»، به قلم استاد دانشگاه شیراز پس از چند سال پژوهش مستمر منتشر شد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، این کتاب به قلم اکبر صیادکوه، استاد رشته ادبیات و زبان فارسی به نگارش درآمده و از سوی انتشارات دانشگاه فرهنگیان تهران چاپ و راهی بازار نشر شده است.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر درباره اهمیت نگارش این کتاب گفت: یادگیری و آموزش زبان، همواره از ضرورت‌ها و نیازهای زندگی انسان بوده است و هرچه انسان پیشرفت کند، نیازش به زبان و مهارت‌های زبانی گسترش می‌یابد. از همین رو است که در سراسر جهان، آموزش مهارت‌های چهارگانه درست‌نویسی، درست‌خوانی، سخنوری و حتی درست‌شنیدن در اولویت نظام‌های آموزشی است.

به گفته صیادکوه، شوربختانه به دلایل گوناگون در نظام آموزشی کشورمان، این مهارت‌ها به‌خوبی آموزش داده نمی‌شود؛ در نتیجه، حتی بیشتر دانش‌آموخته‌های مقطع دکتری، از نوشتن یا خواندن درست یک متن عاجز هستند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت آسیب‌شناسی این موضوع در سطح کلان و ملی، افزود: شگفت‌انگیز است که نیاکان ما آثار بدیع و ارزشمندی در زمینه‌های درست‌خوانی و درست‌نویسی به زبان‌هایی همچون عربی و انگلیسی نوشته‌اند؛ اما در موضوع بسیار مهمی مانند «درست‌خوانی متن» هیچ تلاشی نکرده و اثری از خویش به یادگار نگذاشته‌اند. 

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز بیان کرد: شاید در نتیجه همین بی‌توجهی بوده است که امروزه بیشتر دانش‌آموختگان دانشگاهی در مقاطع مختلف، توانمندی‌های لازم را در خوانش متن ندارند و ردپای این کاستی را در رسانه‌های بزرگی همانند رادیو و تلویزیون نیز می‌بینیم. 

وی با بیان اینکه اکنون از نظر مهارت‌های زبانی؛ به‌ویژه «مهارت درست‌خوانی متن» وضعیت خوشایندی نداریم، ادامه داد: می‌توان این وضعیت را «بحران نادرست‌خوانی» نام نهاد.

صیادکوه پاسخ به این نیاز ضروری را انگیزه اصلی پژوهش در زمینه درست‌خوانی متن در زبان فارسی دانست و اظهار کرد: کتاب حاضر این سکوت را شکسته و با پشتیبانی مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، بر آن است راهی در این زمینه بگشاید.
 
یادآور می‌شود: صیادکوه در این کتاب نخست به چند و چون موضوع درست خوانی یا مهارت خوانش و مسایل مربوط بدان در زبان فارسی پرداخته است و پس از آن موارد و جایگاه‌هایی را که خواننده پارسی‌زبان در هنگام خواندن با مشکل برخورد می‌کند، برشمرده. همچنین این کتاب در پنج فصل به شیوه‌ای آموزشی نوشته شده است و با تمرین و پرسش‌های بسیار همراه شده و از همین رو زبانی ساده و آسان فهم دارد؛ به همین سبب برای افراد در سطح‌های مختلف قابل استفاده است. این کتاب برای همه کسانی که دستی در آموزش زبان و ادبیات فارسی دارند؛ به‌‌ویژه برای استادان و دبیران و معلمان رشته زبان و ادبیات فارسی و مجریان رسانه‌ها پیشنهاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها