یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
جزئیاتی از عشق پای چوبه دار در «زندگی‌نامه صدام»/ آیا صدام شر مطلق بود؟

کتاب دو جلدی «زندگی‌نامه صدام» اثر کان کاگلین و ویل باردنورپر ترجمه بیژن اشتری؛ روایتی مفصل با جزئیات بسیار و تحلیل‌های متعدد از مراحل مختلف زندگی و فعالیت‌های سیاسی او در کنار حوادث مهم تاریخ معاصر عراق است که نقش صدام در آنها روشن شده و از بسیاری روابط او با رویدادها و اشخاص پرده برداشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب دو جلدی «زندگی‌نامه صدام» اثر کان کاگلین و ویل باردنورپر با ترجمه بیژن اشتری از سوی نشر ثالث در دو جلد به همراه ضمائم منتشر و رونمایی شد. برخی نسخه‌های این کتاب قبل از چاپ پیش‌فروش شده بود.

با پیچیدگی‌های شخصیت صدام، به ویژه در جلد دوم کتاب آشنا خواهید شد. نویسنده در مواجه با شخصیت صدام دنبال یافتن پاسخی بر این پرسش است: آیا شر خود تو هستی یا آن کاری که داری می‌کنی؟

زندگی‌نامه صدام؛ روایتی مفصل با جزئیات بسیار و تحلیل‌های متعدد از مراحل مختلف زندگی و فعالیت‌های سیاسی او در کنار حوادث مهم تاریخ معاصر عراق که نقش صدام در آنها روشن شده و از بسیاری روابط او با رویدادها و اشخاص پرده برداشته است.

اشتری در دوجلدی زندگی‌نامه صدام دو اثر متفاوت را در کنار هم قرار داده است؛ کتاب نخست زندگی صدام را از آغاز تا هنگام دستگیر شدنش به دست آمریکایی‌ها پوشش داده است. کتاب دوم درباره ماه‌های پایانی زندگی صدام حسین در زندان، محاکمه و اعدامش است. مترجم با تلفیق دو زندگی‌نامه بر آن است که خوانندگان بتوانند به طور کامل با این ابردیکتاتور قرن آشنا شوید. 


اشتری که در صفحه اینستاگرام خود برخی از مطالب کتاب را با مخاطبانش به اشتراک می‌گذاشت، درباره برخی اقدامات صدام نوشته است: «مساجد بسیاری ساخت و پرچم عراق را هم به نحوی تغییر داد که مطابق میل مسلمانان کشورش باشد و فروش مشروب را محدود کرد. با این حال، در زندگی خصوصی‌اش بی‌دین باقی ماند تا این‌که حکومتش ساقط شد و خودش هم به دست سربازان اشغالگر آمریکایی افتاد.

از این پس، صدام متفاوتی پدیدار شد. او در جلسات دادگاهش با سیمای یک مرد ریشوی مذهبی ظاهر شد. خیلی‌ها این را به حساب تحول ایدئولوژیک صدام گذاشتند. اما واقعیت چیز دیگری بود. صدام در همان هفته‌های نخست بازداشتش، موقعی که برای معاینات پزشکی به یکی از درمانگاه‌های ارتش آمریکا در مرکز بغداد برده می‌شد دلباخته پرستار آمریکایی‌ای شد که فشار خونش را می‌گرفت و دیگر خدمات پزشکی را به او ارائه می‌کرد. 

دوازده سرباز آمریکایی که برای تقریبا سه سال پایانی زندگی صدام از او نگهداری می‌کردند جملگی بر درستی این قضیه شهادت داده اند. آنها می‌گویند صدام ریش گذاشت تا چهره جذاب‌تری برای این خانم پرستار داشته باشد. او مدام از نگهبانانش می‌پرسید با ریش جذابترم براش یا بی‌ریش؟ صدام حتی به این فکر افتاده بود که اگر از زندان آزاد شود با او ازدواج کند.» 

دو جلدی زندگی‌نامه صدام در 1005 صفحه، شمارگان 6 هزار نسخه به قیمت 250 هزار تومان پنج‌شنبه 5 آبان در کتابفروشی ثالث شعبه ایران مال با حضور بیژن اشتری رونمایی شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها