پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
کارگاه آموزش نویسندگی خلاق در خرم‌آباد برگزار شد

اولین کارگاه آموزش «نویسندگی خلاق» با عنوان طاقچه آبی با حضور «رضا نیازی» معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، «اعظم روانشاد» رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، «داوود ملکی صیدآبادی» مدرس و نویسنده و جمعی از علاقه‌مندان به داستان‌نویسی و حوزه ادبیات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، شامگاه پنجم آبان کارگاه مجازی آموزش نویسندگی با تدریس «داوود ملکی صیدآبادی» در محیط اسکای روم برگزار شد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این کارگاه گفت: امیدواریم برگزاری دوره‌های داستان‌نویسی که در راستای تفاهم‌نامه‌های فعالیت‌های فرهنگی با مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران صورت گرفته است در ارتقای جایگاه داستان‌نویسی در استان تأثیر داشته باشد.  

داوود ملکی صیدآبادی گفت: در این کارگاه‌ها فن داستان‌نویسی بیان می‌شود، حوزه ادبیات با فکر و اندیشه ارتباط مستقیم دارد احساسات یکی از مهمترین عناصری هست که در لابه‌لای تجربیات، صحنه‌ها، کنش و واکنش‌های شخصیت‌ها در داستان منتقل می‌شود.

وی افزود: با وجود تولید آثار سفید و سیاهِ پیام‌محور در جامعه توصیه من به شما این است که اصلاً این فکر را نکنید که من می‌خواهم  با نوشته‌هایم حامعه را نجات بدهم؛ ما به عنوان نویسنده نجات‌دهنده نیستیم شاید متن‌هایی که می‌نویسیم اثر اصلاح‌گرانه بگذارد (اگر درست فکر کرده باشیم، اگر درست نشان داده باشیم و کارمان کار خوبی باشد) اما ما با این هدف نباید کار کنیم.

ملکی صیدآبادی تصریح کرد: هدف یک نویسنده و یک هنرمند نشان دادن آن چیزی است که در ذهنش می‌گذرد و آن دغدغه‌ی ذهنی است که دارد و  این دغدغه می‌تواند شخصی باشد مثل داستان‌های روان‌شاختی، یا دغدغه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی.

این نویسنده افزود: وظیفه ما نجات‌دهندگی و تعالی‌بخشی نیست؛نگاه ما تولید و بازنمایی آن چیزی است که آزار داده است و قطعاً آزاری که ما می‌بینیم از جنسی است که در جامعه اگر بازنشر شود و بازتاب پیدا کند اصلاح‌گرایانه هست و معمولاً نتیجه منفی ندارد.

ملکی صیدآبادی شرکت در این دوره‌ها را گامی مؤثر در ورود به حوزه ادبیات دانست و افزود: ادبیات چتری برای هنرهای دیگر است و شروع به مطالعه و نوشتن و قلم زدن از آغاز همین دوره، گام مؤثر بعدی می‌باشد که افراد شرکت‌کننده در این کارگاه‌ها می‌توانند بردارند و باید سه اصل خوب دیدن، خوب گوش کردن و خوب مطالعه کردن را مد نظر داشته باشند.

لازم به ذکر است سلسله کارگاه‌های آموزشی نویسندگی خلاق روزهای چهارشنبه از سطح مقدماتی برگزار می‌شود و برای افراد شرکت‌کننده در کارگاه گواهی پایان دوره صادر خواهد شد؛ همچنین داستان‌های برگزیده پایان دوره در قالب کتاب منتشر خواهند شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها