سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
کتاب «بررسی تاریخی، سیاسی و حقوقی پشتونستان و خط دیوراند»

کتاب «بررسی تاریخی، سیاسی و حقوقی پشتونستان و خط دیوراند» در سرای اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، معرفی و بررسی کتاب «بررسی تاریخی، سیاسی و حقوقی پشتونستان و خط دیوراند» نوشته حمیدرضا سیدناصری، نویسنده با حضور محمد آسیابانی، منتقد و حمیدرضا بوالی، منتقد چهارشنبه 6 آبان ماه ساعت 11 در سرای اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

کتاب «بررسی تاریخی، سیاسی و حقوقی پشتونستان و خط دیوراند» با عنوان فرعی «نقش انگلستان در ایجاد خط دیوراند و تداوم مناقشه و منازعه» نوشته حمیدرضا سیدناصری به تاثیر مساله پشتونستان بر گرایش‌ها و حساسیت‌های قومی افغان‌ها و بر سیاست حاکمیت‌های مختلف افغانستان در سه دهه گذشته و سیاست‌های پاکستان در مقاطع مختلف تاریخی و سیاسی می‌پردازد. همچنین نقش مساله پشتونستان در تبیین سیاست‌های این کشور در قبال افغانستان و این‌که پشتونستان یکی از عوامل مهم دخالت پاکستان در امور افغانستان بوده، مورد ارزیابی قرار گرفته است.

«مروری بر وضعیت تاریخی و اجتماعی پشتونستان»، «تاثیر تعیین خط دیوراند بر تحولات سیاسی افغانستان»، «مساله پشتونستان پس از استقلال هند و پاکستان»، «پشتونستان و ظهور طالبان»، «تاثیر واقعه یازده سپتامبر بر تحولات افغانستان»، «بررسی تحولات افغانستان پس از سقوط طالبان» و «بررسی حقوقی معاهده دیوراند» موضوع‌های هفت فصل کتاب هستند.

مساله پشتونستان و خط دیوراند از منظر افغان‌ها به لحاظ قومی-ملی و جغرافیایی بسیار با اهمیت است و همواره در طول تاریخ پس از استقلال افغانستان، در تحولات و روابط این کشور با پاکستان تاثیرگذار بوده. مساله‌ای که یکی از عوامل مهم دخالت همه جانبه پاکستان در امور افغانستان و پیگیری سیاست افغانستانِ بی‌ثبات و ناامن بوده است.

علاقه‌مندان می‌توانند نشست معرفی و بررسی کتاب «بررسی تاریخی، سیاسی و حقوقی پشتونستان و خط دیوراند» را از طریق آپارات خانه کتاب khaneketab@ ببینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها