فرصتی رادیویی برای شنیدن بهترین سخنرانی‌ها در «سخن و سخنوران»

«سخن و سخنوران» از نخستین روز آبان میزبان حلقه مهر مخاطبان رادیو فرهنگ خواهد بود و گوش جان اهالی گستره فرهنگ و ادب را از نوای مانای ناموران خطه سخن خواهد آکند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «سخن و سخنوران» عنوان کتابی است نوشتهٔ بدیع‌الزمان فروزانفر در شرح احوال و نقد و سنجش آثار ۵۵ تن از نامورترین شاعران پارسی‌گوی قرن‌های سوم تا ششم هجری. این عنوان نخستین بار با این کتاب به گوش رسید و اکنون به برنامه‌ای گفته می‌شود که هر شب از رادیو فرهنگ به گوش خواهد رسید.
 
«سخن و سخنوران» در هر برنامه به یکی از سخنوران نامدار ایران و کشورهای فارسی زبان اختصاص خواهد داشت و در هر برنامه یکی از سخنرانی‌ها و یا گفتگوها و گفتارهای ضبط‌شده چهره‌های تابناک زبان و ادبیات فارسی و هنر و اندیشه و علم به علاقه مندان این حوزه‌های پژوهشی تقدیم خواهد شد. 

برای آغاز این مجموعه برنامه -که از اول آبان ماه 1400 تا چهارم آبان ماه ادامه دارد- سخنرانی منحصربه‌فرد استاد شادروان دکتر عبدالحسین زرین‌کوب در دانشگاه هاروارد درباره «رابطه شمس و مولانا» ارائه خواهد شد؛ همراه با مقدمه‌ای شنیدنی از دکتر احمد مهدوی دامغانی، استاد دانشگاه هاروارد، درباره زندگی و خدمات ادبی و فرهنگی استاد زرین‌کوب. 

برنامه "سخن و سخنوران" -که هر شب پخش می‌شود- بر سخنان کمترشنیده‌شده‌ای تمرکز دارد که ارزش وقت شنوندگان مشتاق علم و هنر خود را داشته باشد. سخنان ناب و ارزنده بزرگانی چون بدیع‌الزمان فروزانفر، پرویز ناتل خانلری، ذبیح‌الله صفا، مهدی حمیدی شیرازی، عبدالحسین زرین‌کوب، غلامحسین یوسفی، محمدامین ریاحی، قدمعلی سرامی، سیدمحمد دبیرسیاقی، احمد مهدوی دامغانی، محمدرضا شفیعی کدکنی، سیمین دانشور، محمود نشاط، ضیاءالدین سجادی، جلال متینی، سیدصادق گوهرین، منوچهر ستوده، منوچهر مرتضوی، سیدجعفر شهیدی، سیدمصطفی محقق داماد، علی اشرف صادقی، مهدی محقق، ایرج افشار، سیدحلال‌الدین آشتیانی، جلال‌الدین همایی، مهدی اخوان ثالث، محمد محیط طباطبایی و بسیاری دیگر از سخنوران نامدار که در این مجموعه برنامه به شیفتگان فرهنگ و ادب و هنر تقدیم خواهد شد. 

از دیگرسو برنامه رادیویی «سخن و سخنوران» بر آن است تا خود را محدود به سخنوران ایرانی نکند و جهان پارسی‌گو را مد نظر قرار دهد. از این جهت سخن سخنوران دیگری از استادان زبان فارسی در دانشگاه‌های مهم و معتبر دنیا و نیز فارسی‌گویان کشورهای حوزه زبان فارسی در این مجموعه برنامه گنجانده شده که اندک‌اندک به حضور شنوندگان گرامی خواهد رسید. از این‌سو شنیدن سخنان چهره‌های ارزنده‌ای چون ویلیام چیتیک، آنه ماری شیمل، یوهان کریستف بورگل، ریچارد فرای، ساچیکو موراتا و نیز فارسی‌زبانانی چون گلرخسار صفی‌آوا، اعظم رهنورد زریاب، لایق شیرعلی، واصف باختری، محمدآصف فکرت، نجیب مایل هروی و تنی چند از ادیبان زبان و ادبیات فارسی و از کشورهای شبه‌قاره چهره های نامداری چون دهر میندر نات؛ محمد یونس جعفری، سیدامیرحسن عابدی، ظهیراحمد صدیقی، شریف حسین قاسمی، عبدالودود اظهر دهلوی و دیگر سخنوران این خطه، می‌تواند اتفاق فرهنگی درخشانی به شمار آید. 

این مجموعه برنامه -که از اول آبان ماه 1400 بر موج اف ام ردیف 106/7 رادیو فرهنگ پخش می‌شود و از وب‌سایت رسمی رادیو فرهنگ و دیگر سامانه های رادیویی در سراسر جهان قابل دریافت است- توسط محمد حسینی باغسنگانی تالیف و تهیه خواهد شد و گوینده معرفی سخنوران و بازشناسی موضوعات مورد بجث، بهروز رضوی چهره نامدار رادیو و صداست. شرح زندگی سخنور مورد بحث و نیز اشاراتی به موضوع سخنرانی در هر برنامه با صدای درخشان استاد بهروز رضوی ماندگار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها