چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
دادستان یزد دستور بهسازی مقبره آذریزدی را صادر کرد

دادستان یزد امروز پس از بازدید از مقبره مهدی آذریزدی، دستور برگزاری جلسه با مسئولان و بهسازی آرامگاه این نویسنده فقید یزدی و پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد به صورت میدانی از مقبره مرحوم مهدی آذریزدی از مفاخر شعر و ادب استان بازدید کرد.

محمدرضا حدادزاده ضمن بازدید میدانی از مقبره مرحوم آذریزدی طی نامه‌ای به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، دستوراتی را به شرح زیر صادر کرد:

+ وضعیت فعلی مقبره آن مرحوم دور از شان بوده و زیبنده استان نیست، اختلافات احتمالی نباید باعث چنین وضعیتی شود.

+ به قید فوریت جلسه‌ای با حضور اداره کل اوقاف و امور خیریه، شهرداری و هیئت امناء مجموعه حسنیه با موضوع بهسازی و ایجاد یادمان مناسب برگزار شود.

+ دسترسی عمومی و گردشگران جهت بازدید جمع‌بندی و نتیجه ظرف یک ماه دیگر به دادستان مرکز استان اعلام شود.

+ جهت تسریع در امور نماینده ویژه‌ای از سوی دادستانی جهت پیگیری موضوع تا حصول نتیجه معرفی می‌شود.

مهدی آذریزدی در سال 1300 در یکی از محلات یزد به نام خرمشاه دیده به جهان گشود و در کنار والدین خود به فعالیت کشاورزی پرداخت و سال‌ها در کنار آن‌ها زندگی کرد. وی پس از سال‌ها به تهران عزیمت کرد و در یکی از کتابفروشی‌های تهران مشغول شد و در سن 35 سالگی شروع به نویسندگی کرد و قصه‌‌نویسی خود را آغاز کرد.

آذریزدی خود فرزندی نداشت؛ اما به‌واسطه قصه‌هایی که نوشت، به‌خوبی توانست با جامعه کودک و نوجوان ارتباط برقرار کند؛ تا جایی که مقام معظم رهبری نیز از این ویژگی یاد کرده و قصه‌های وی را به‌عنوان الگوی تربیتی برای فرزندان خود معرفی کردند. ایشان در دیدار با نخبگان استان یزد در سال 1386، بار دیگر این نویسنده یزدی را مورد تفقد قرار دادند که می‌توان از وی به‌عنوان افتخاری برای یزد و یزدی نام برد.

این پیر قصه‌گو که به پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران معروف شده است، سرانجام در هجدهمین روز تابستان 1388 دیده از جهان فروبست و در زادگاه پدری خود در محله خرمشاه به خاک سپرده شد. روز درگذشت او به نام «روز ادبیات کودک و نوجوان» در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها