سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
16 استاد دانشگاه فردوسی در فهرست دانشمندان پراستناد جهان

9 عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در فهرست دانشمندان پراستناد و 7 عضو دیگر هیات علمی این دانشگاه در فهرست یک درصد دانشمندان پراستناد موضوعی قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، بر اساس آخرین فهرست پژوهشگران یک‌درصدبرتر از پایگاه شاخص‌های اساسی علم Essential Science Indicators (ESI)، یعنی کسانی که بیشترین استنادها را در هر حوزه موضوعی، در طول 10 سال گذشته در سطح بین المللی دریافت کرده‌اند، 9 عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، موفق شدند که در فهرست یک درصد دانشمندان پراستناد جهان قرار بگیرند.

جواد ابوالفضلی اصفهانی از گروه آموزشی مهندسی مکانیک، محمدحسن انتظاری از گروه آموزشی شیمی، محمد پسندیده فرد از گروه آموزشی مهندسی مکانیک، محمد صال‌مصلحیان از گروه آموزشی ریاضی محض، محمد فرزام از  گروه آموزشی مرتع و آبخیزداری، محمود فرزانه گرد از گروه آموزشی مهندسی مکانیک، آرش کوچکی از گروه آموزشی علوم و صنایع غذایی، محبت محبی از گروه آموزشی علوم و صنایع غذایی و کمال ناصری از گروه آموزشی مرتع و آبخیزداری از دانشگاه فردوسی مشهد در این فهرست قرار دارند.

همچنین هفت عضو هیأت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد در فهرست یک درصد دانشمندان پراستناد موضوعی قرار گرفتند.

بر اساس آخرین فهرست پژوهشگران یک‌ درصد برتر از پایگاه شاخص‌های اساسی علم Essential Science Indicators (ESI)، یعنی کسانی که بیشترین استنادها را در هر حوزه موضوعی، در طول 10 سال گذشته در سطح بین المللی دریافت کرده‌اند، هفت عضو هیئت‌علمی دیگر دانشگاه فردوسی مشهد، موفق شدند که در فهرست یک درصد دانشمندان پراستناد جهان قرار بگیرند.

محمد حاتمی از گروه آموزشی مهندسی مکانیک، امیرحسن امیری از گروه آموزشی شیمی، احسان روحی گل ختمی از گروه آموزشی مهندسی مکانیک، محمد منفرد از گروه آموزشی مهندسی برق، مسعود میرزائی شهرابی از گروه شیمی، علی کیانی‌فر از گروه آموزشی مهندسی مکانیک و مرتضی اکبری از گروه آموزشی مدیریت مناطق خشک و بیابانی از دانشگاه فردوسی مشهد در این فهرست قرار دارند.

پایگاه ESI که متعلق به شرکت Clarivate Analisys (ISI سابق) است، ابزاری تحلیلی برای تعیین و تشخیص پژوهش‌های سطح بالا در پایگاه Web of Science است. این پایگاه بیش از 22 هزار و 200 مجله علمی را در سراسر جهان پوشش می‌دهد و رتبه‌بندی نویسندگان، مؤسسه‌ها، کشورها و مجله‌ها را در 22 حوزه مختلف بر اساس علم اطلاعات و اصول علم‌سنجی انجام می‌دهد. اطلاعات ESI بر اساس اطلاعات یک‌دهه گذشته است و هر دو ماه یک‌ بار رتبه‌بندی و استنادات، شمارش شده و به‌روز می‌شوند.
 

 
همچنین معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد، در جدیدترین نتایج رتبه‌بندی موضوعی نظام بین‌المللی تایمز، دانشگاه فردوسی مشهد موفق به کسب رتبه در 7 حوزه موضوعی در بین دانشگاه‌های برتر جهان شده است.

بررسی جایگاه دانشگاه فردوسی مشهد حاکی از آن است که در 6 حوزه‌ موضوعی علوم آموزشی، علوم اجتماعی، تجارت و اقتصاد، علوم کامپیوتر، مهندسی و فناوری، علوم زیستی، علوم فیزیکی موفق به کسب جایگاه شده است، البته نتایج مربوط به حوزه موضوعی «هنر و علوم انسانی» هنوز منتشر نشده است.

اضافه می شود دانشگاه فردوسی مشهد برای اولین بار در حوزه موضوعی «علوم آموزشی» موفق به کسب رتبه شده و جزء معدود دانشگاه‌های ایران است که در سه حوزه موضوعی «تجارت و اقتصاد»، «علوم اجتماعی» و «علوم آموزشی» موفق به کسب رتبه در میان دانشگاه‌های برتر جهان شده است.

نظام رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز در 11 حوزه موضوعی و بر اساس 13 شاخص عملکردی دانشگاه‌ها را مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد. این موضوعات عبارتند از: علوم کامپیوتر، مهندسی و فناوری، پزشکی، پیراپزشکی و سلامت، علوم زیستی، علوم فیزیکی، روانشناسی، هنر و علوم انسانی، آموزش، حقوق، علوم اجتماعی و اقتصاد و تجارت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها