یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
«خودزندگی‌نامه» در بازار کتاب/ بررسی روابط میان خودزندگی‌نامه و داستان

کتاب «خودزندگی‌نامه؛ درآمدی خیلی کوتاه» نوشته لارا مارکوس با ترجمه‌ای از مریم قیاسوند، به همت نشر لوگوس به کتاب‌فروشی‌ها رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ کتاب «خودزندگی‌نامه؛ درآمدی خیلی کوتاه» نوشته لارا مارکوس که با ترجمه مریم قیاسوند و از سوی نشر لوگوس منتشر شده است، با بررسی سیر خودزندگی‌نامه‌نویسی و تحولاتی که در این حوزه از زمان شکل‌گیری رخ داده است، به روابط میان این گونه ادبی با داستان و رمان می‌پردازد.

در توضیحی بر این کتاب آمده که مدت‌هاست که خودزندگی‌نامه به یکی از محبوب‌ترین آثار ادبی در میان نویسندگان گوناگون از طیف‌های مختلف اجتماعی و حرفه‌ای تبدیل شده است. این نوع خاص نگارش در کار منتقدان ادبی، فیلسوفان، مورخان و روان‌شناسان نیز اهمیتی اساسی دارد؛ به اعتقاد وی خودزندگی‌نامه‌ها نه‌تنها درک درستی از سبک‌های پیشین زندگی می‌دهند، بلکه تا حد بسیاری نمایانگر دیدگاه شخصی فرد نسبت به جایگاه خود در جهان هستند.

کتاب «خودزندگی‌نامه؛ درآمدی خیلی کوتاه» شامل هشت فصل به نام‌های «اعتراف، تغییر دین، شهادت»، «سیر و سلوک نفس»، «معرفت خودزندگی‌نامه‌ای»، «خودزندگی‌نامه و روان‌کاوی»، «سابقه‌های خانوادگی و خودزندگی‌نامه دوران کودکی»، «خودِ عمومی»، «خودنگاره‌گری، عکاسی و نمایش» و «خودزندگی‌نامه‌ها، رمان‌های خودزندگی‌نامه‌ای و خویش داستان‌ها» است و هر فصل بخش‌هایی همچون «زندگی‌های سیاسی و عمومی»، «خودزندگی‌نامه در دوران رمانتیک»، «خودزندگی‌نامه و هویت»، «اعتراف و شهادت در عصر جدید» و «خود استعلایی» می‌شود.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «اهمیت ایام کودکی در نوشتن خودزندگی‌نامه روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود. مورخان این تحول را با تفکرات جدید در مورد مراحل زندگی، که در اوایل دوره مدرن ظهور کرده‌اند، مرتبط می‌دانند. تحولی که فیلیپ آریس(1914-1984) با نگارش کتابی درباره کودک و زندگی خانوادگی با عنوان «رژیم قدیم» در سال 1960- که در انگلیسی با نام «قرن‌های کودکی» شناخته می‌شود- سهم بسزایی در آن داشت.»

کتاب «خودزندگی‌نامه؛ درآمدی خیلی کوتاه» نوشته لارا مارکوس، با شمارگان 300 نسخه، در 187 صفحه، به قیمت 78 هزار تومان، در قطع رقعی، جلد شومیز و با ترجمه مریم قیاسوند، از سوی نشر لوگوس روانه کتاب‌فروشی‌ها شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها