شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
خالقان تکنولوژی برای فرزاندانشان کتابخانه‌های بزرگ درست می‌کنند

سعید مدرسی، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه تربیت رسانه‌ای با اشاره به تهدیدات رسانه و رقابت آن با خانواده در تربیت فرزند، گفت: خالقان تکنولوژی برای فرزاندانشان کتابخانه‌های بزرگ درست می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نشست کودک، رسانه و فناوری‌های نوین به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان قم روز جمعه به صورت مجازی برگزار شد.
 
در این نشست، سعید مدرسی، پژوهشگر حوزه تربیت رسانه‌ای با اشاره به اینکه ما در دوران طاغوت رسانه‌ای هستیم، گفت: کودکان و نوجوانان امروز علاوه بر محیط‌های سنتی مثل خانواده، دوستان و... تحت تاثیر رسانه‌ها هستند و رسانه رقیب خانواده در تربیت فرزند شده است.
 
وی ادامه داد: رسانه‌ها برای تربیت فرزندان ما تولید محتوا نمی‌کنند بلکه فقط به فکر جذب مخاطب هستند و در این راه حد و مرزی نمی‌شناسند. بسیاری از خالقان تکنولوژی نظیر بیل گیتس فرزندان خود را در استفاده از تکنولوژی محدود و برای آن‌ها کتابخانه‌های بزرگ درست کرده‌اند.
 
مدرسی اضافه کرد: برای بسیاری از خانواده‌ها معیار کار درست، کاری است که عموم مردم انجام می‌دهند. برای مثال اگر همه مردم از سنین پایین برای فرزندانشان تلفن همراه تهیه می‌کنند، پس آن‌ها هم باید همان کار را انجام دهند؛ درحالی که شاخص ما برای تربیت فرزندانمان باید «رشد» به معنای حرکت از نقطه فعلی به نقطه مطلوب باشد.
 
این پژوهشگر حوزه تربیت رسانه‌ای تصریح کرد: به عبارت دیگر، خانواده‌ها باید پیش از هر تصمیمی برای فرزندشان از خود بپرسند که برای مثال آیا خرید این ابزار موجب رشد فرزند ما می‌شود یا خیر؟ این در حالی است که متاسفانه خانواده‌ها از رسانه به عنوان ابزاری برای خاموش کردن صدای فرزند و راحت شدن از دست او استفاده می‌کنند.
 
این فعال حوزه رسانه مسئولیت تربیت را به عهده والدین دانست و نقش نهاد‌های نظارتی مثل کتابخانه‌ها و کانون پرورش فکری را در کنار خانواده مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: رشد و تربیت در عصر حاکمیت رسانه نیاز به آموزش دارد و این وظیفه کانون و کتابخانه‌ها است که خانواده‌ها را با مهارت‌های تربیتی تجهیز کنند.
 
وی بیان کرد: تربیت رسانه‌ای به ما یاد می‌دهد که رشد و تربیت را بشناسیم، محیط‌های اثرگذار را بشناسیم، رسانه و فرصت‌ها و تهدید‌های آن را بشناسیم، از فرصت‌های رسانه استفاده و از تهدید‌ها صیانت کنم و فرزندم را به خود کنترلی و خود صیانتی برسانم.
 
این مدرس دانشگاه تنها راه مقابله با چالش تربیت فرزند در زمانه فعلی را آموزش تربیت و سواد رسانه‌ای به خانواده‌ها، نهاد‌های تربیتی و خود فرزندان دانست و تاکید کرد: حد فاصل فرزند با رسانه باید خانواده و نهاد‌های تربیتی فعال و آگاه باشند. خانواده باید نقش واسطه تعدیل‌کننده و تقویت‌کننده داشته باشند که نتیجه آن حافظه مشترک رسانه‌ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها