شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
آزمایشگاه‌های سیاستی؛ ساختارهایی نوظهور در دنیای امروزی

آزمایشگاه‌های سیاستی، ساختارهای نوظهوری هستند که سیاست‌های عمومی را به شیوه‌ای مبتکرانه مبتنی بر طراحی، به‌ويژه با مشارکت شهروندان و نهادهای دولتی تدوین می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «آزمایشگاه‌های سیاستی (مفاهیم، ابزارها و کاربردها)» نوشته سیدسروش قاضی نوری، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبائی، حامد نصیری، دانشجوی دکتری مدیریت فناوری دانشگاه علامه طباطبایی و پروانه آقایی، دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
 
آزمایشگاه‌های سیاستی، ساختارهای نوظهوری هستند که سیاست‌های عمومی را به شیوه‌ای مبتکرانه مبتنی بر طراحی، به‌ويژه با مشارکت شهروندان و نهادهای دولتی، تدوین می‌کنند. با وجود محبوبیت روزافزون این آزمایشگاه‌ها در سطح جهان و نقش پررنگ آنها در طراحی روش‌هایی برای سیاست‌گذاری، مطالعات کمتری در مورد مفهوم‌شناسی آنها به شکلی جامع انجام شده است؛ تا جایی که از واژه آزمایشگاه سیاستی با تعابیر مختلفی در جهان استفاده می‌شود. از طرفی ویژه‌سازی این آزمایشگاه‌ها برای سیاست‌های علم و فناوری، موضوعی است که نیازمند بررسی‌های بیشتر و پیشنهادهای ساختاری و معنایی است.
 
با این هدف کتاب آزمایشگاه‌های سیاستی (مفاهیم، ابزارها و کاربردها) در قالب چهار فصل سازمان یافته است. در دو فصل اول، با مرور تجربیات جهانی در خصوص آزمایشگاه‌های سیاستی، ماهیت، ساختار و سازوکار آنها و همچنین رویکردهای تحقیقی در آزمایشگاه‌های سیاستی بررسی و مطالعه شده است. در فصل سوم نیز، با توجه به ویژگی‌های این نوع از آزمایشگاه‌ها، پیشنهاد‌هایی برای شکل‌دهی به آزمایشگاه سیاستی ویژه حوزه علم، فناوری و نوآوری مطرح می‌شود.
 
همچنین در انتها و در بخش چهارم، با هدف مروری بر تجارب مهم‌ترین آزمایشگاه‌های سیاستی جهان، یک دسته‌بندی از انواع این آزمایشگاه‌ها ارائه شده و سپس در قالب آن دسته‌بندی برخی از مرتبط‌ترین مراکز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها