چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
جنبه‌های مرتبط با سیاست و علم در یک اثر

در کتاب «سیاست‌گذاری علوم و تحقیقات بنیادی» جنبه‌های مرتبط سیاست علم در نسبت با تحقیقات بنیادی بررسی شده و به‌صورت خاص به مقوله اولویت‌گذاری تحقیقات بنیادی پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین کتاب از مجموعه کتاب‌های فاخر سیاست‌گذاری و مدیریت فناوری و نوآوری با عنوان «سیاست‌گذاری علوم و تحقیقات بنیادی» توسط انتشارات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. این کتاب از سوی سپهر قاضی نوری و طه شوکتیان به رشته تحریر در آمده است.
 
کتاب مزبور با هدف طرح مسأله علوم و تحقیقات بنیادی از منظر سیاست‌گذاری و واکاوی برخی ابعاد آن، به‌ویژه با توجه به بافتار جمهوری اسلامی ایران و ارائه برخی دلالت‌های سیاستی و یافته‌های علمی در زمینه تحقیقات بنیادی تالیف شده است. به اعتقاد نگارندگان، نگاه به تحقیقات بنیادی در ایران نگاهی ناپخته است که فقدان تعامل مناسب میان سه بازیگر اصلی این حوزه یعنی پژوهشگران حوزه علوم بنیادی، پژوهشگران حوزه سیاست علم و سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران دولتی موجب شکل‌گیری موانع جدی برای استفاده بهینه از منابع مصروف در حوزه علوم بنیادی شده است. از آن جا که در روش‌شناسی تحقیق علمی نخستین گام بیان مسأله به‌صورتی دقیق و موشکافانه است، نویسندگان در این کتاب تلاش کرده‌اند این مهم را رقم زده و طرح این مسأله می‌تواند موجب انگیزش پژوهشگران بیشتری برای تحقیق درباره پژوهش‌های بنیادی شود.
 
کتاب «سیاست گذاری علوم و تحقیقات بنیادی» همچنین از منظرهای اقتصادی، جامعه‌شناختی و دینی به مفهوم تحقیقات بنیادی می‌پردازد. در این کتاب جنبه‌های مرتبط سیاست علم در نسبت با تحقیقات بنیادی بررسی شده و به صورت خاص به مقوله اولویت‌گذاری تحقیقات بنیادی پرداخته شده است.
 
گفتنی است مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در پروژه چاپ کتب فاخر سیاست‌گذاری و مدیریت فناوری و نوآوری با هدف تأمین منابع غنی علمی و کاربردی برای دانشجویان و دست­‌اندرکاران حوزه‌های مختلف سیاست‌ علم، فناوری و نوآوری، اقدام به چاپ مشترک مجموعه کتاب‏‌های مرجع تألیفی معتبر در این حوزه­‌ها تحت عنوان «کتب فاخر سیاست‌گذاری و مدیریت فناوری و نوآوری» نموده است. در این پروژه پیشنهاد‏های ارسالی در بیست محور اعلام‌شده در فراخوان، توسط کارگروه تخصصی متشکل از صاحب‌نظران حوزه سیاست‌گذاری و مدیریت فناوری و نوآوری بررسی و پس از رای‌گیری پیشنهاد برتر با اکثریت مطلق آرا انتخاب شد. در این کارگروه همچنین برای هر عنوان کتاب یک ویراستار علمی انتخاب شد تا نویسندگان زیر نظر وی به تالیف کتاب بپردازند. کتاب سیاست‌گذاری علوم و تحقیقات بنیادی اولین کتاب از مجموعه کتب فاخر سیاست‌گذاری و مدیریت فناوری و نوآوری است که هم‌اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. امید است این پروژه به تامین منابع علمی مورد نیاز برای سه گروه دانشگاهیان، نوآوران و مدیران منجر شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها